ارزیابی عملکرد شهرداری و شاخص های شهری آن برای مدیریت شهری

ارزیابی عملکرد شهرداری و شاخص های شهری آن برای مدیریت شهری

ارزیابی عملکرد شهرداری
پایان نامه ارزیابی عملکرد شهرداری
شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری
شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری ها
سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها
پیشینه ارزیابی عملکرد شهرداری
شاخص های شهری برای مدیریت شهرها
نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مديريت

ارزیابی عملکرد شهرداری و شاخص های شهری آن برای مدیریت شهری

 

 

 

 

 

هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد شهرداری و شاخص های شهری آن برای مدیریت شهری بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

 

 

 

مقدمه 
مدیریت، روش به گردش در آوردن کارهای یک سازمان (از لحاظ اقتصادی، اداری و سیاسی) در جهت رسیدن به هدف های آن با استفاده از علم، هنر و صنعت ، و فرآیندی که بوسیله آن کوشش های فردی و گروهی به منظور نیل به هدف مشترک هماهنگ می شود نیز تعریف شده است (صادق پور و مقدس، 1374: 68). به تعبیر «هنری فایول »، فرآیند مدیریت واحد پنج بعد اساسی برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و نظارت است. برنامه ریزی «فرآیند اندیشه تا عمل» منتهی به یک سلسله اقدامات و فعالیت های مرتبط به هم، متناسب با منابع، امکانات و شرایط زمانی – مکانی در راستای دستیابی به اهداف مشخص، و “برنامه سند حاوی مجموعه ای از تصمیمات و عملیات منظم سلسله مراتبی و زمان بندی شده جهت تحقق اهداف مورد نظر است.” به تعبیر دیگر، برنامه گاهنامه تصمیمات منظم براساس سلسله مراتب عملیات است (سازمان برنامه و بودجه، 1377: 47).

 

 

سازماندهی فرآیند تأمین و تجهیز منابع و امکانات؛ فرماندهی فرآیند هدایت؛ هماهنگی فرآیند انتظام روابط و تعامل اجزاء ، و نظارت فرآیند کنترل عمل اجزای سازمان اجرای برنامه به انجام وظایف ، ارزیابی فرآیند آسیب شناسی و پایش فرآیند تهیه و اجرای برنامه است. نظارت و ارزیابی عامل قوام و دوام برنامه و تحقق اهداف آن است از این رو نظارت و ارزیابی عملکرد، سنجش میزان موفقیت و آسیب شناسی هر یک از اجزا و کل مدیریت و سازمان در تحقق اهداف برنامه ای است. 

 

 

در این نوشتار  ارزیابی عملکرد و مفاهیم مرتبط و مدل های ارزیابی عملکرد را شرح خواهیم داد. سپس پیشینه داخلی و خارجی ارزیابی عملکرد شهرداری بیان خواهد شد. در بخش بعد ضمن معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و بیان حوزه ماموریتی و وظایفش و همین طور برنامه عملیاتی میان مدت به عنوان سند راهبردی و با توجه به این اسناد مدل مفهومی و مدل تحلیلی تحقیق ارائه می گردد.
 

 

 

 

– اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها 

اهداف استفاده از سیستم های ارزیابی عملکرد را می توان سه گروه طبقه بندی کرد: 
الف) ایجاد پاسخگویی؛
این به معنی پاسخگویی عمومی بین دولت و شهروندان یا پاسخگویی داخلی بین رؤسای ادارات و اعضا شورا است؛ 
ب) بهبود عملکرد؛ 
این به معنی بهبود سیاست ها، برنامه ها، طرح ها و فرآیندهای استفاده شده در تأمین خدمات، کیفیت، کمیت و هزینه خدمات است؛ 
پ) کمک به تعیین هزینه ها؛ 
این هدف به معنی روش بودجه بندی نتیجه گرا است. این سیستم منابع را به نتایج خاص و قابل سنجش که منطبق با اولویت هاست؛ تخصیص می دهد. (Bracegirdle, 2003: 7) 
منافع حاصل از ارزیابی برای شهرداری ها 
مزایای ارزیابی عملکرد برای شهرداری ها را می توان در سه طبقه بندی کرد: 
* مدیریت نتیجه گرای قوی تر؛ 
* بهبود خدمات به مشتری؛ 
* بهبود ارتباطات بین کارکنان و مدیران شهرداری و شهروندان، شهرداری و شورای شهر.( همان: 9)

 

 

 

 

 

فرآیند ارزیابی عملکرد 
فرآیند ارزیابی عملکرد سازمان به شرح زیر است: 
الف) تدوین و یا بررسی رسالت ها، مأموریت ها، اهداف کلان و استراتژی ها، 
ب) تدوین و تنظیم شاخص های ارزیابی عملکرد؛ 
ت) ابلاغ و اعلان انتظارات و شاخص های ارزیابی به ارزیابی شونده؛ 
ث) اندازه گیری عملکرد واقعی؛ 
ج) مقایسه عملکرد واقعی با اهداف کمی تعیین شده برای هر شاخص؛ 
چ) اعلام نتایج و نحوه نیل به آن ها به ارزیابی شونده؛ 
ح) اقدام به منظور بکارگیری عملیات اصلاحی جهت بهبود مستمر عملکرد ارزیابی شونده از طریق مکانیسم بازخود. (مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران،1380 : 112)

 

 

 

 

 

فهرست مطالبمقدمه    11
1-2- ارزیابی عملکرد    12
1-1-2-تعریف ارزیابی عملکرد    12
2-1-2- فلسفه ی امروزین ارزیابی عملکرد    13
3-1-2- چرا بایستی عملکرد را بسنجیم؟    13
4-1-2- عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان    14
5-1-2-اهداف ارزیابی عملکرد سازمان    14
6-1-2- اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها    15
7-1-2-فرآیند ارزیابی عملکرد    15
8-1-2- سیر تاریخی ارزیابی عملکرد    16
9-1-2- دیدگاه های ارزیابی عملکرد    16
2-2- مدل های ارزیابی عملکرد    18
1-2-2-مدل جایزه ی دمینگ    18
1-1-2-2-معیارهای اصلی مدل دمینگ    18
2-2-2-مدل بنیاد کیفیت اروپا    19
3-2-2- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج    21
4-2-2-مدل کارت امتیازی متوازن    22
1-4-2-2-ویژگیهای کارت امتیازی متوازن    23
2-4-2-2-مراحل پیاده سازی کارت امتیازی متوازن    24
3-4-2-2-منظرهای کارت امتیازی متوازن    24
4-4-2-2-شاخص های کارت امتیازی متوازن    26
5-4-2-2-مدل کارت امتیازی در بخش عمومی و غیرانتفاعی    28
5-2-2- مدل تعالی کسب و کار کانجی    28
6-2-2- دلایل انتخاب مدل کارت امتیازی کانجی توسط محقق    32
3-2- پیشینه تحقیق و مطالعات ارزیابی عملکرد شهرداری    34
1-3-2-پیشینه داخلی تحقیق    34
1-1-3-2- طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران    34
2-1-3-2- طراحی نظام ارزیابی عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران    34
3-1-3-2- طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران    35
4-1-3-2- ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور    36
5-1-3-2-ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی کسب و کار کانجی    36
6-1-3-2- ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن    36
2-3-2- پیشینه خارجی تحقیق    36
1-2-3-2- شاخص های شهری برای مدیریت شهرها    36
2-2-3-2- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری پرتوریا    38
3-2-3-2- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری شارلوت    42
3-3-2-جمع بندی مطالعه ی تطبیقی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها    47
4-2-معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران    48
1-4-2- ماموریت معاونت شهرسازی و معماری    48
2-4-2-هدف معاونت شهرسازی و معماری    49
3-4-2- اهم وظایف معاونت شهرسازی و معماری    50
5-2- نظام موجود ارزیابی عملکرد معاونت ها و مناطق    53
6-2- طرح جامع شهر تهران    54
7-2- برنامه پنج ساله ی شهرداری تهران    55
8-2- برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران    57
9-2- تعریف معیار و شاخص    59
1-9-2-تعریف معیار    59
2-9-2- تعاریف و ویژگی هاي شاخص    59
10-2-مدل مفهومی و مدل تحلیلی تحقیق    60
خلاصه    64

 

منابع    

 

 
فهرست شكل‌ها
شکل 1-1: مراحل انجام تحقیق    11
شکل 1-2: نمای کلی مدل دمینگ    19
شکل 2-2 : نمای کلی مدل بنیاد اروپایی کیفیت    20
شکل3-2: شمای کلی مدل کیفیت مالکوم بالدریج    22
شکل 4-2: مدل کارت امتیازی متوازن    26
شکل 2-5 : رابطه علت و معلولی در چهار وجه مدل ارزیابی متوازن    27
شکل 6-2: ارزیابی عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن برای بخش عمومی و دولتی    28
شکل 7-2 : کارت امتیازی کانجی    30
شکل 8-2: اولویت های استراتژیک شهرداری پرتوریا    39
شکل9-2: ارتباط مولفه های استراتژیک و شاخص های اصلی در شهرداری پروتوریا    41
شکل10-2: چارچوب عملکرد شهرداری شارلوت    43
شکل 11-2: مدل ارزیابی متوازن شهر شارلوت    44
شکل 12-2 : نمودار حوزه ماموریتی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر اساس طرح جامع شهر تهران    51
شکل13-2 : جایگاه برنامه عملیاتی شهرداری تهران در میان سایر برنامه ها و اسناد توسعه ی شهری    58
شکل 14-2 : مدل مفهومی تحقیق    62

 

 

 

فهرست جداول
جدول 1-2 : سیر تاریخی ارزیابی عملکرد    16
جدول 2-2: تفاوت دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد    17
جدول 3-2: اجزای مدل تعالی کسب و کار کانجی    29
جدول 4-2: اهداف و معیارهای استراتژیک کارت امتیازی در شهرداری تهران    35
جدول 5-2 : پاره ای از شاخص های استفاده شده در شهرداری شارلوت    45
جدول 6-2 : مدل ارزیابی متوازن اداره حمل و نقل شهر شارلوت    46
جدول 7-2: نظام ارزیابی عملکرد شهرداری های نمونه در کشورهای جهان    47
جدول 8-2 : چشم انداز، اهداف کلی و راهبردهای مربوط به حوزه ی ستادی شهرسازی و معماری در شهرداری تهران    56
جدول9-2 : مفاهیم و زمینه های کلی ساخت شاخص های فصل دوم برنامه عملیاتی شهرداری تهران    57
جدول 2-11 : مدل تحلیلی تحقیق    63
 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه گذاری خارجی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه گذاری خارجی کلمات کلیدی : مبانی نظری سرمایه گذاری خارجی تاریخچه سرمایه گذاری خارجی پیشینه تحقیق سرمایه گذاری خارجی تاریخچه سرمایه گذاری خارجی در ایران تاریخچه سرمایه گذاری خارجی در جهان تاريخچه سرمايه گذاري…

  • پیشینه پژوهش و چارچوب نظری مدیریت زنجیره تامین

    پیشینه پژوهش و چارچوب نظری مدیریت زنجیره تامین کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین پیشینه داخلی مدیریت زنجیره تامین پیشینه خارجی مدیریت زنجیره تامین پیشینه پژوهش…

  • تغییر حسابرس و عوامل موثر بر دوره تصدی حسابرس با تاکید بر تاثیر حاکمیت شرکتی بر آن

    تغییر حسابرس و عوامل موثر بر دوره تصدی حسابرس با تاکید بر تاثیر حاکمیت شرکتی بر آن پایان نامه حاکمیت شرکتی مکانیزم های حاکمیت شرکتی مبانی نظری عوامل و آثار تغییر حسابرس تغییر حسابرس از دیدگاه حاکمیت شرکتی تاثیر مکانیزم…

  • کارآفرینی سازمانی در سازمان های کوچک و متوسط و بررسی مزایای آن

    کارآفرینی سازمانی در سازمان های کوچک و متوسط و بررسی مزایای آن کارآفرینی سازمانی سازمان های کوچک و متوسط مدل های کارآفرینی سازمانی انواع مدل های کارآفرینی سازمانی پایان نامه کارآفرینی سازمانی دانلود پایان نامه کارآفرینی سازمانی پایان نامه در…

  • بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

    بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی توسعه تفكر ناب اصول تولید ناب مكانیزم های اجرای تولید ناب مدل های تولید ناب رابطه بین تولید ناب و عملکرد رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی شرکت ها…

  • پاورپوینت حرکات عمودی و حرکات پرتابی

    پاورپوینت حرکات عمودی و حرکات پرتابی کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت حرکات عمودی و حرکات پرتابی پاورپوینت حرکات عمودی و حرکات پرتابی حرکات عمودی و حرکات پرتابی حرکات عمودی یا قائم ویژگیهای حرکات عمودی حرکات پرتابی تعریف حرکات پرتابی ویژگیهای…

  • بررسی نظریه ها و مدل های تعهد سازمانی

    بررسی نظریه ها و مدل های تعهد سازمانی کلمات کلیدی : مدل تعهد سازمانی آلن و مایر مدلهای تعهد سازمانی مدل مفهومی تعهد سازمانی مدل سه بخشی تعهد سازمانی انواع مدل های تعهد سازمانی مدل سه بخشی تعهد سازمانی آلن…

  • پاورپوینت حسابداری ناب

    پاورپوینت حسابداری ناب پاورپوینت حسابداری ناب تحقیق حسابداری ناب حسابداری ناب پایان نامه حسابداری ناب تفکر ناب اصول تفکر ناب تولید ناب حسابداری ناب چشم انداز حسابداری ناب اصول، رویه ها و ابزار حسابداری ناب رفتن به سایت اصلی عنوان:…

  • پرسشنامه میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

    پرسشنامه میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان محاسبه تعداد مقایسات زوجی پرسشنامه AHP نمونه پرسشنامه AHP پرسشنامه مقایسات زوجی نمونه پرسشنامه مقایسات زوجی پرسشنامه استاندارد ahp پرسشنامه اثربخشی مدیریت دانش پرسشنامه سنجش اثربخشی مدیریت دانش پرسشنامه سنجش اثربخشی مدیریت…

  • شیوه جبران خسارت در حقوق ایران

    شیوه جبران خسارت در حقوق ایران جبران خسارت چیست جبران خسارت در حقوق ایران جبران خسارت در حقوق روشهای جبران خسارت جبران خسارت مسئولیت مدنی رفتن به سایت اصلی هدف از این پایان نامه بررسی شیوه جبران خسارت در حقوق…

  • وضعیت معاملین فاقد اهلیت در فقه و قانون مدنی

    وضعیت معاملین فاقد اهلیت در فقه و قانون مدنی اهلیت در معامله وضعیت معاملات صغار وضعیت معاملات سفیه وضعیت معاملات مجنون وضعیت معاملات محجورین وضعیت معاملین فاقد اهلیت وضعیت معاملین فاقد اهلیت در فقه وضعیت معاملین فاقد اهلیت در قانون…

  • پرسشنامه ارزیابی روش کوپن سهام در راستای خصوصی سازی

    پرسشنامه ارزیابی روش کوپن سهام در راستای خصوصی سازی پرسشنامه خصوصی سازی پرسشنامه ارزیابی روش کوپن سهام پرسشنامه ارزیابی کوپن سهام برای خصوصی سازی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه ارزیابی روش کوپن سهام در راستای خصوصی سازی  …

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی رفتار دینی والدین

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی رفتار دینی والدین کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رفتار دینی والدین مبانی نظری رفتار دینی والدین پیشینه تحقیق رفتار دینی والدین پیشینه داخلی رفتار دینی والدین پیشینه خارجی رفتار دینی والدین پیشینه پژوهش…

  • تاریخچه و ماهیت اسكیزوفرنی و انواع آن

    تاریخچه و ماهیت اسكیزوفرنی و انواع آن اسكیزوفرنی روان‌گسیختگی تاریخچه اسكیزوفرنی ماهیت اسكیزوفرنی انواع اسكیزوفرنی تاریخچه و ماهیت اسكیزوفرنی و انواع آن دانلود پایان نامه اسكیزوفرنی دانلود پایان نامه روانپزشکی دانلود پایان نامه رشته روانپزشکی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • تشریح اخلاق حرفه ای و نحوه توسعه و تریج آن و بررسی ابعاد تحویلی نگری در سازمان

    تشریح اخلاق حرفه ای و نحوه توسعه و تریج آن و بررسی ابعاد تحویلی نگری در سازمان کلمات کلیدی : سطوح سیستم اخلاقی تحلیل مفهوم اخلاق سازمان مدیریت اخلاق در سازمان مدل های اخلاق سازمانی ابعاد و مدل های اخلاق…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی 69 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی 69 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه حاکمیت شرکتی مبانی نظری حاکمیت شرکتی پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی پیشینه داخلی حاکمیت شرکتی پیشینه خارجی حاکمیت شرکتی پیشینه پژوهش حاکمیت شرکتی پیشینه نظری…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی تحلیل رفتار متقابل

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی تحلیل رفتار متقابل کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تحلیل رفتار متقابل مبانی نظری تحلیل رفتار متقابل پیشینه تحقیق تحلیل رفتار متقابل پیشینه داخلی تحلیل رفتار متقابل پیشینه خارجی تحلیل رفتار متقابل پیشینه پژوهش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی 55 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی 55 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری چابکی فصل دوم پایان نامه چابکی دانلود مبانی نظری چابکی پیشینه تحقیق چابکی پیشینه داخلی چابکی پیشینه خارجی چابکی پیشینه پژوهش چابکی پیشینه نظری چابکی پیشینه تحقیقات…

  • مبانی نظری بررسی عملکرد صندوق های سرمایه در بورس بر مبنا مولفه های متفاوت

    مبانی نظری بررسی عملکرد صندوق های سرمایه در بورس بر مبنا مولفه های متفاوت رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مبانی نظری رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری در بورس تهران مبانی نظری عملکرد صندوق…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی 80 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی 80 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه های کیفیت روابط زناشویی مبانی نظری نظریه های کیفیت روابط زناشویی پیشینه تحقیق نظریه های کیفیت روابط زناشویی پیشینه داخلی…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر اعتماد و کیفیت وب سایت بر رضایت مشتری در خرید آنلاین

    پرسشنامه بررسی تاثیر اعتماد و کیفیت وب سایت بر رضایت مشتری در خرید آنلاین پرسشنامه خرید اینترنتی پرسشنامه خرید آنلاین پرسشنامه خرید الکترونیکی پرسشنامه استاندارد خرید مشتریان آنلاین رضایت مشتری در خرید آنلاین تاثیر اعتماد بر رضایت مشتری در خرید…

  • حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری از طریق داوری ایکسید و ضرورت الحاق ایران

    حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری از طریق داوری ایکسید و ضرورت الحاق ایران مرکز داوری ایکسید نظام داوری ایکسید مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری حل و فصل اختلافات بین…

  • دیوار برشی و ترمیم و تقویت سازه های بتنی بوسیله آن

    دیوار برشی و ترمیم و تقویت سازه های بتنی بوسیله آن بتن مسلح دانلود مقاله دیوار برشی دانلود مقاله تقویت سازه های بتنی دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقالات عمران دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقاله ترمیم و تقویت سازه…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری هیات مدیره 56 صفحه

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری هیات مدیره 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هیات مدیره پیشینه تحقیق هیات مدیره پیشینه داخلی هیات مدیره پیشینه خارجی هیات مدیره پیشینه پژوهش هیات مدیره فصل دوم پایان نامه هیات مدیره…

  • بررسی نقش تكمیلی روش‌های حل اختلاف جایگزین (ADR) در حل و فصل دعاوی مربوط به ضمان قهری و خسارات‌

    بررسی نقش تكمیلی روش‌های حل اختلاف جایگزین (ADR) در حل و فصل دعاوی مربوط به ضمان قهری و خسارات‌ ADR دعاوی حل اختلاف جایگزین دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات کارشناسی ارشد حقوق دانلود مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش…