بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

مدلهای وفاداری به برند
عوامل موثر بر وفاداری مشتریان
ابعاد رضایت مشتری
مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری
رضایتمندی و وفاداری مشتریان
دانلود پایان نامه رضایت مشتری
دانلود پایان نامه وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

 

 

 

 

چکیده

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).  

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010).اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

واژگان کلیدی:

رضایت مشتری

وفاداری مشتری

ابعاد و مدلها

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده  1

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

 

منابع و مآخذ 

 

 

 

فهرست جداول

جدول2-1-وفاداری از دیدگاه دیک و باس  24

جدول 2-2-وفاداری از دیدگاه رایلی و دیویس  25

جدول2-3- برخی از تعاریف وفاداری به برند در حوزه خدمت  29

 

 

 

فهرست اشکال

شکل2-1- هرم وفاداری  23

شکل 2-2- مدل بلومر در مورد عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  26

شکل2-3-مدل تکامل یافته بلومر در خصوص عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  26

شکل2-4- مدل ECSI در مورد رضایت و وفاداری مشتری  27

شکل 2-5-آشنایی با مدل كانو  35

شکل2-6-مدل عدم تایید انتظارات  38

شکل2-7-مدل اندریاسن و لیندشتاد  39

شکل2-9- مدل ارزش ویژه برند آکر  43

شکل2-10-مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

شکل2-11-مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

شکل2-12-مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری  45

شکل2-13-شناخت برند  46

شکل14-1-مدل مفهومی تحقیق  47

 

 

 

  • تفسیر معماری قدسی در مساجد امام و شیخ لطف الله اصفهان و بررسی نتایج آن

    تفسیر معماری قدسی در مساجد امام و شیخ لطف الله اصفهان و بررسی نتایج آن هویت معنوی معماری قدسی انگاره های قدسی معماری مسجد شیعی تفسیر معماری قدسی در مساجد امام و شیخ لطف الله اصفهان و بررسی نتایج آن…

  • وقف از سوی اشخاص حقوقی

    وقف از سوی اشخاص حقوقی وقف وقف اشخاص حقوقی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته حقوق وقف از سوی اشخاص حقوقی اشخاص حقوقی در وقف دانلود مقالات کارشناسی ارشد حقوق دانلود مقالات ارشد حقوق دانلود مقالات حقوقی رفتن به سایت اصلی…

  • بررسی ویژگی ها و فرآیند شکل گیری اسکان غیر رسمی در ایران

    بررسی ویژگی ها و فرآیند شکل گیری اسکان غیر رسمی در ایران کلمات کلیدی : اسکان غیر رسمی پایان نامه اسکان غیر رسمی پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی توانمندسازی اسکان غیر رسمی در ایران عوامل موثر بر شکل گیری اسکان…

  • پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مديريت منابع انساني

    پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مديريت منابع انساني پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مديريت منابع انساني پاورپوینت تعالی سازمانی تحقیق تعالی سازمانی شعار منابع انساني در سازمان متعالي توسعه منابع انساني چيست فرایند توسعه مدیریت منابع انسانی نگرش…

  • پرسشنامه استاندارد سنجش رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990)

    پرسشنامه استاندارد سنجش رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) پرسشنامه رفتار شهروندی پودساکوف پرسشنامه رفتار سازمانی پرسشنامه سنجش رفتار شهروندی سازمانی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه سنجش رفتار شهروندی…

  • ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر

    ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر فرآیند خودكنترلی ماهیت خودكنترلی نظریه یادگیری اجتماعی راتر در مورد خودكنترلی ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی تحقیق خودكنترلی انواع خودكنترلی دانلود تحقیق خودكنترلی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی

    تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی نظریه رشد اریکسون نظریه رشد روانی اریکسون نظریه رشد اجتماعی اریکسون نظریه رشد روانیاجتماعی اریکسون نظریه رشد بزرگسالی اریکسون نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون مقاله نظریه رشد اریکسون مقاله نظریه رشد بزرگسالی…

  • خط و پیدایش الفبا

    خط و پیدایش الفبا تاریخچه ی خط و پیدایش الفبا نوشتار به مثابه تصویر تایپو گرافی چیست؟ سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان نامه رشته ادبیات fileina فروشگاه ساز…

  • پاورپوینت انگیزش مصرف کننده

    پاورپوینت انگیزش مصرف کننده کلمات کلیدی : پاورپوینت انگیزش مصرف کننده پاورپوینت بررسی انگیزش مصرف کننده تحقیق انگیزش مصرف کننده انگیزش مصرف کننده پاورپوینت انگیزش مصرف کننده مقاله انگیزش مصرف کننده پاورپوینت آماده درس مصرف کننده دانلود رایگان پاورپوینت انگیزش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE صفحه 104

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE صفحه 104 کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد HSE پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE چارچوب نظری ارزیابی عملکرد HSE فصل دوم پایان نامه…

  • تشریح کامل و جامع مدل پنهان مارکوف

    تشریح کامل و جامع مدل پنهان مارکوف مدل پنهان مارکوف معماری مدل پنهان مارکوف مدل مخفی مارکوف مدل مخفی مارکوف و الگوریتمهای آموزش کاربرد مدل مخفی مارکوف تشریح کامل و جامع مدل پنهان مارکوف رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

  • بسته آموزشی دوره کارشناسی مهندسی نفت

    بسته آموزشی دوره کارشناسی مهندسی نفت بسته آموزشی دوره کارشناسی مهندسی نفت دوره کارشناسی مهندسی نفت تعداد واحد دروس مهندسی نفت چارت پیشنهادی کارشناسی مهندسی نفت فرم تطبیق پیشنهادی کارشناسی مهندسی نفت رفتن به سایت اصلی بسته آموزشی دوره کارشناسی…

  • پاورپوینت طراحي پايگاه داده اي( فصل پ‍نجم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

    پاورپوینت طراحي پايگاه داده اي( فصل پ‍نجم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل پنجم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل پنجم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان طراحي پايگاه دادهاي پاورپوینت طراحي پايگاه دادهاي پاورپوینت فصل 5…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس مبانی نظری ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس پیشینه تحقیق ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس پیشینه پژوهش…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده

    پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی

    پروپوزال ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی عزت نفس پیشرفت تحصیلی بررسی عزت نفس دختران دبیرستانی بررسی پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی پروپوزال رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی پروپوزال…

  • پروتکل درمانی و برنامه آموزشی منابع تکوین خود

    پروتکل درمانی و برنامه آموزشی منابع تکوین خود کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پروتکل ابراز وجود پروتکل درمانی شناخت خود پروتکل درمانی منابع شناخت خود دانلود پروتکل…

  • مقاله رشته معماری با عنوان نقاشی روی شیشه (ویترای)

    مقاله رشته معماری با عنوان نقاشی روی شیشه (ویترای) ویترای شیشه کاری منقوش نقاشی روی شیشه تاریخچه ویترای در ایران سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل…

  • ارزیابی ارتباط زمین ریخت شناسی با اشکال فرسایشی در حوضه آبخیز رودخانه سقز با سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

    ارزیابی ارتباط زمین ریخت شناسی با اشکال فرسایشی در حوضه آبخیز رودخانه سقز با سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی سنجش از دور اشکال فرسایشی زمین ریخت شناسی حوضه آبخیز رودخانه سقز سیستم اطلاعات جغرافیایی رابطه بین واحدهای ژئومورفولوژی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق طرحواره های ناسازگار اولیه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق طرحواره های ناسازگار اولیه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه طرحواره های ناسازگار اولیه مبانی نظری طرحواره های ناسازگار اولیه پیشینه تحقیق طرحواره های ناسازگار اولیه پیشینه داخلی طرحواره های ناسازگار اولیه پیشینه خارجی…

  • پرسشنامه انگیزش ریاضی دانش آموزان با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه انگیزش ریاضی دانش آموزان با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه انگیزش ریاضی پرسشنامه استاندارد انگیزش ریاضی پرسشنامه انگیزش ریاضی دانش آموزان پرسشنامه انگیزش ریاضی 18 سوالی پرسشنامه انگیزش ریاضی دانش آموزان نمره گذاری پرسشنامه انگیزش ریاضی…

  • پایان نامه رشته مهندسی صنایع تکنولوژی صنعتی با عنوان آشنایی با بخش های تولیدی شرکت صنعتی پارس خزر

    پایان نامه رشته مهندسی صنایع تکنولوژی صنعتی با عنوان آشنایی با بخش های تولیدی شرکت صنعتی پارس خزر تکنولوژی صنعتی بخش های تولیدی شرکت صنعتی پارس خزر تاریخچه پیدایش نگهداری تعمیرات دانلود پایان نامه رشته مهندسی صنایع تکنولوژی صنعتی آشنایی…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی فراشناخت

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی فراشناخت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فراشناخت مبانی نظری فراشناخت پیشینه تحقیق فراشناخت پیشینه داخلی فراشناخت پیشینه خارجی فراشناخت پیشینه پژوهش فراشناخت پیشینه نظری فراشناخت ادبیات نظری فراشناخت چارچوب نظری فراشناخت رفتن به…

  • بررسی تاثیر دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(POS) در جذب منابع بانک رفاه

    بررسی تاثیر دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(POS) در جذب منابع بانک رفاه دستگاه کارت خوان دستگاه کارت خوان فروشگاهی (POS) تجهیز منابع بانکی بازار رقابتی توان بانک رفاه جذب منابع بانک تاثیر دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(POS) در جذب منابع…

  • ارزیابی تاثیر عوامل منطقه ای در پیدایش و فروپاشی سیستمهای امنیتی در منطقه خلیج فارس

    ارزیابی تاثیر عوامل منطقه ای در پیدایش و فروپاشی سیستمهای امنیتی در منطقه خلیج فارس طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس عوامل منطقه ای در ظهور طرحهای امنیتی عوامل منطقه ای در سقوط طرحهای امنیتی ارزیابی تاثیر عوامل منطقه ای…