سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها

سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها

سیستم پاداش در سازمانها
سیستم پاداش دهی در سازمان
سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها
سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی
انواع پاداش در مدیریت منابع انسانی
تاثیر پاداش بر عملکرد کارکنان
تاثیر پاداش بر انگیزش کارکنان
نقش پاداش در عملکرد کارکنان
بررسی تاثیر پاداش بر عملکرد کارکنان
انواع روش های پرداخت پاداش
مقاله سیستم پاداش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله رشته مدیریتسیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها و روشهای پرداخت پاداش به آنها

 

 

 

 

 

مقدمه:

پاداش‌ها باید به گونه‌ای باشند که جوابگوی نیازهای اساسی و مهم کارکنان بوده و یا حداقل یکی از آنها را ارضاء کند.روان‌شناسان رفتارگرا در عرصه روانشناسی علمی بر حفظ، ایجاد و تداوم رفتار پیامدها و نتایج آن از قبیل تشویق و تنبیه به منظور تغییر، کاهش و افزایش رفتار از دیرباز توجه خود را معطوف داشته‌اند و به نظر دانشمندان علوم رفتاری در امروزه این مسئله برای مدیران و رهبران سازمان‌های گوناگون مخصوصا مؤسسات تولیدی و صنعتی از اهمیت مضاعفی برخوردار هستند چرا که آنان با کارکنان متعددی سروکار دارند و قطعاً دانستن اصول و قوانین حاکم بر رفتار انسان، دستیابی به رفتار انسانی را برای ایشان تسهیل می‌کند.

 

تعریف پاداش: عبارت از مجموعه عواملی که فراوانی مطلوب را افزایش می‌دهند و یا هر عامل خوشایند و خشنودکننده‌ای که نرخ پاسخ‌دهی (انجام رفتار) را در فرد افزایش دهد، پاداش نامیده می‌شود.پاداش به معنای تقویت نیز به‌کار می‌رود، زیرا دو مفهوم پاداش و تقویت در حقیقت فرآیندهایی هستند که مهمترین هدف و مقصد آنها، افزایش تعداد دفعات تکرار رفتار است.به بیان دیگر،کمال پاداش و تقویت هنگامی تحقق می‌یابد که به دنبال ارائه تقویت‌کننده‌ها، رفتار مورد انتظار نیز افزایش یابد و فراوانی آن نسبت به قبل بیشتر شود.

 

 

 

اهداف و مقاصد پاداش‌دهی:

1- برقراری پیوند و پیوند دوستی با سازمان خود.
2- انجام وظیفه با میل و رغبت مضاعف.
3- انجام امور محوله با بالاترین سطح کمی و کیفی و ارتقاء عملکرد شغل خود به سطوح بالا.

 

 

 

 

نتایج و یافته‌های تحقیقاتی ادوارد لاولر:
1- رضایت از پاداش
الف- مقدار پاداش دریافت شده
ب- مقدار پاداش دریافت شده از احساس و انتظار قبلی فرد، کمتر باشد و هنوز او راضی است.
و در این شق زمانی پاداش تولید رضایت می‌کند که حد تعادل و توازنی بین میزان پاداش ارائه شده واحساس توقع فرد از مقداری که باید دریافت دارد، وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

2- احساس رضایت از پاداش، از طریق مقایسه با آنچه دیگران دریافت داشته‌اند، زیرا کارکنان اصولاً تمایل دارند، کوشش‌ها، مهارت‌ها، ارشد بودن و عملکرد شغل‌شان با سایرین مورد مقایسه قرار گیرد.
در نظریه برابری آدامز نیز بر این مسئله صحه گذارده می‌شود:

بدین ترتیب که کارکنان آگاهانه یا ناخودآگاهانه داده‌های خود به سازمان (مهارت، کوشش، سطح تحصیلات، میزان عملکرد) را با داده‌های دیگران مقایسه می‌کنند و ستاده‌های (حقوق، دستمزد، مزایا و منزلت اجتماعی و …) را در صورت کمتر از دیگران بهره‌مند شدن می‌سنجند و در شرایطی که کمتر از بقیه باشند فرد دچار تنش روانی شده و در نتیجه احساس نارضایتی می‌کند و نهایت منجر به سلب انگیزه‌های شغلی او خواهد شد.

 

 

 

 

 

3- پاداش‌های بیرونی بیشتر تولید رضایت و انگیزش می‌کنند یا پاداش‌های درونی؟
پاداش‌های بیرونی: عواملی هستند که به دنبال انجام رفتار به خود ارائه می‌شوند. مانند: دستمزد، حقوق، مزایا و …
پاداش‌های درونی: احساس و لذت و رضایت خاطر درونی فرد از عواملی است که نزد خود فرد ارزشمند هستند و با چگونگی عملکرد فرد در شغل خویش ارتباط دارند. مانند: پیشرفت، استقلال در سازمان، ارضای انگیزه و علاقه فرد برای کار کردن در سازمان و …

 

 

 

 

4- وجود تفاوت‌های فردی بین افراد از قبیل نوع شغل و اختلافات سنی و موقعیت‌های متفاوت باعث می‌شود یک پاداش خاص مثل پول برای شخصی خیلی ارزشمند و برای دیگری ارزش متوسط و یا پائین داشته باشد.

 

 

 

 

5- برخی از پاداش‌های بیرونی درجه ارضاکنندگی باید بالایی دارند چرا که منجر به پاداش‌های دیگری می‌شوند از قبیل یک اطاق کار بزرگ، مفروش و دارای پرده، اغلب بعنوان یک پاداش چشمگیر و قابل ملاحظه تلقی می‌شود، زیرا حکایت از موقعیت بالا و قدرت زیاد فرد در سازمان دارند و یا پول که باعث پاداش‌های دیگری چون پرستیژ و پایگاه اجتماعی، استقلال داخلی، امنیت و مسکن و … می‌شود.

 

 

 

نتیجه :
1- پاداش‌ها باید به گونه‌ای باشند که جوابگوی نیازهای اساسی و مهم کارکنان بوده و یا حداقل یکی از آنها را ارضاء کند.
2- مدیران باید در توزیع پاداش‌ها، تفاوت‌های فردی بین کارکنان را مطمع‌‌نظر قرار دهند. عدم توجه به تفاوت‌های نظیر نوع شغل، سن، جنس و جایگاه فرد در سازمان، باعث می‌شود فرآیند ارائه پاداش اثرات و نتایج مطلوب و مساعد کمتری در پی داشته باشد.

 

 

 

 

انواع پاداش در سازمان

نظریه‌پردازان علوم رفتاری پاداش‌ها را به دو نوع :
1- پاداش‌های بیرونی 2-پاداش‌های درونی تقسیم کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
سیستم پاداش دهی به کارکنان در سازمانها    1
پاداش‌ها باید به گونه‌ای باشند که جوابگوی نیازهای اساسی و مهم کارکنان بوده و یا حداقل یکی از آنها را ارضاء کند.    2
اهداف و مقاصد پاداش‌دهی:    2
نتایج و یافته‌های تحقیقاتی ادوارد لاولر:    3
در نظریه برابری آدامز نیز بر این مسئله صحه گذارده می‌شود:    3
انواع پاداش در سازمان    5
نظریه‌پردازان علوم رفتاری پاداش‌ها را به دو نوع :    5
پاداش‌های بیرونی:    5
منبع پاداش در سازمان    7
ارائه چند نظریه در مورد پاداش    8
مقایسه پاداش در کارخانه‌های امریکایی و ژاپنی:    9
و نظریه‌ دیگری از «کلارنسس فرانسیس»    10
انواع پاداش در سازمان    11
نظریه‌پردازان علوم رفتاری پاداش‌ها را به دو نوع :    11
پاداش‌های بیرونی:    11

 

  • هنر فلز کاری

    هنر فلز کاری فلز کاری قلمزنی منبت کاری هنرهای وابسته دانلود مقالات رشته هنر هنر فلز کاری دانلود مقالات هنر خرید مقالات هنر رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته هنر هنر فلز کاری   مقدمه در سراسر تاریخ دراز…

  • جزوه درس مدیریت ارتباط با مشتری

    جزوه درس مدیریت ارتباط با مشتری جزوه درس مدیریت ارتباط با مشتری Customer Relationship Management رفتن به سایت اصلی جزوه درس مدیریت ارتباط با مشتری Customer Relationship Management مناسب جمع بندی و مرور سریع ایام امتحانات   شامل 6 فصل…

  • خداشناسى از راه فطرت

    خداشناسى از راه فطرت فطرت خداشناسى حس خداجوئى درك و شناسائى خداى جهان دانلود مقاله خداشناسى از راه فطرت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه الهیات و…

  • گزارش كار كارگاه و آزمایشگاه برق تأسیسات

    گزارش كار كارگاه و آزمایشگاه برق تأسیسات دیود زنر دیاك و تریاك اوسی لوسکوپ دانلود گزارش كار كارگاه و آزمایشگاه برق تأسیسات صلف و مدار قدرت مدار فرمان استفاده از مدار ستاره و مثلث در یك مدار استفاده از اوسی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی مبانی نظری عملکرد تحصیلی فصل دوم پایان نامه عملکرد تحصیلی دانلود مبانی نظری عملکرد تحصیلی پیشینه عملکرد تحصیلی پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی پیشینه داخلی عملکرد تحصیلی پیشینه خارجی عملکرد تحصیلی پیشینه پژوهش عملکرد…

  • ارسطو و فن شعر

    ارسطو و فن شعر ارسطو فن شعر دانلود مقالات رشته ادبیات دانلود مقاله فن شعر ارسطو دانلود مقاله ارسطو و فن شعر دانلود مقالات رشته ادبیات فارسی دانلود پایان نامه فن شعر ارسطو دانلود پایان نامه ارسطو و فن شعر…

  • مدل پیشنهادی استاندارد SAML برای احراز هویت دو طرفه و بررسی کامل آن

    مدل پیشنهادی استاندارد SAML برای احراز هویت دو طرفه و بررسی کامل آن استاندارد SAML برای احراز هویت دو طرفه امنیت اطلاعات در رایانش ابری با استاندارد SAML استاندارد SAML برای امنیت در رایانش ابری امنیت اطلاعات در رایانش ابری…

  • پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : مقیاس عزت نفس سازمانی پرسشنامه عزت نفس سازمانی پرسشنامه سنجش عزت نفس سازمانی دانلود پرسشنامه عزت نفس سازمانی پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس پرسشنامه…

  • موارد نقض رای داور در داوریهای داخلی و تشریح موارد ابطال و بطلان در قانون داوری تجاری بین المللی

    موارد نقض رای داور در داوریهای داخلی و تشریح موارد ابطال و بطلان در قانون داوری تجاری بین المللی نقض رای داور در حقوق ایران موارد بطلان در قانون داوری تجاری موارد ابطال در قانون داوری تجاری اعتراض به رای…

  • بررسی و تجزیه و تحلیل میزان اثربخش بودن تبلیغات تلویزیونی بانك صادرات در فروش خدمات نوین آن

    بررسی و تجزیه و تحلیل میزان اثربخش بودن تبلیغات تلویزیونی بانك صادرات در فروش خدمات نوین آن تبلیغات تلویزیونی اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بانک میزان اثربخش بودن تبلیغات تلویزیونی آسیب شناسی تبلیغات بازرگانی درایران تبلیغات تلویزیونی خدمات نوین بانك صادرات بررسی…

  • بررسی مقایسه ای گیربکس در خودروهای برقی و درون سوز

    بررسی مقایسه ای گیربکس در خودروهای برقی و درون سوز سیستم انتقال قدرت خودروهای برقی سیستم انتقال قدرت خودروهای احتراق داخلی بررسی سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی بررسی سیستم انتقال در خودروهای احتراق داخلی بررسی مقایسه ای گیربکس در…

  • بررسی رابطه نتایج مدل های امتیاز دهی اعتباری و وضعیت اعتباری مشتریان حقیقی

    بررسی رابطه نتایج مدل های امتیاز دهی اعتباری و وضعیت اعتباری مشتریان حقیقی مدل لاجیت مدل اعتباری ریسک اعتباری تسهیلات اعطایی امتیازدهی اعتباری سیستم بانکی کشور اعتبارسنجی مشتریان حقیقی دانلود مقاله اعتبارسنجی مشتریان حقیقی در سیستم بانکی کشور دانلود مقالات…

  • پرسشنامه رتبه بندی راهبردهای پیاده سازی زنجیره تامین چابک با تصمیم گیری چند معیاره فازی

    پرسشنامه رتبه بندی راهبردهای پیاده سازی زنجیره تامین چابک با تصمیم گیری چند معیاره فازی کلمات کلیدی : پرسشنامه چابکی زنجیره تامین پرسشنامه مدیریت زنجیره تامین چابک پرسشنامه پیاده سازی زنجیره تامین چابک پرسشنامه زنجیره تامین چابک پرسشنامه استراتژی های…

  • پایان نامه کارشناسی مهندسی صنایع-برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها با عنوان طراحی و ایجاد واحد صنعتی تولید قوطی غذایی

    پایان نامه کارشناسی مهندسی صنایع-برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها با عنوان طراحی و ایجاد واحد صنعتی تولید قوطی غذایی صنعت بسته بندی ایجاد واحد صنعتی تولید قوطی غذایی صنعت قوطی سازی برنامه ریزی و تحلیل سیستم دانلود پایان نامه…

  • پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

    پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی تحقیق برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی مقاله برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی رابطه برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی منابع انسانی تعریف برنامه…

  • پاورپوینت کامل مکاتب فلسفی و آراء تربیتی

    پاورپوینت کامل مکاتب فلسفی و آراء تربیتی پاورپوینت کامل مکاتب فلسفی و آراء تربیتی رفتن به سایت اصلی مکاتب فلسفی و آراء تربیتی نوشته: جرالد، ال. گوتک (Gerld, L. Gutek) ترجمه: دکتر محمد جعفر پاک سرشت   به تعداد 141…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان نوروفیدبک

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق درمان نوروفیدبک مبانی نظری درمان نوروفیدبک ادبیات نظری درمان نوروفیدبک چارچوب نظری درمان نوروفیدبک فصل دوم پایان نامه درمان نوروفیدبک دانلود مبانی نظری درمان نوروفیدبک پیشینه درمان نوروفیدبک پیشینه تحقیق درمان نوروفیدبک پیشینه داخلی درمان…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده و تاثیر آن بر درگیری ذهنی ، رضایت و تصمیم خرید بیمه عمر و پس انداز

    پرسشنامه بررسی تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده و تاثیر آن بر درگیری ذهنی ، رضایت و تصمیم خرید بیمه عمر و پس انداز پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه استاندارد و جهانی كیفیت خدمات پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات…

  • مدیریت علم است یا هنر

    مدیریت علم است یا هنر مدیریت علمی ماهیت مدیریت آفریننده‌ی Holism سیستم دانشی سازمان سیستم‌های بحرانی فكری دانلود مقاله مدیریت علم است یا هنر سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه…

  • شناسایی ابعاد مختلف پدیده پولشویی و بررسی موشکافانه آثار آن

    شناسایی ابعاد مختلف پدیده پولشویی و بررسی موشکافانه آثار آن کلمات کلیدی : پایان نامه پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف دانلود پایان نامه پولشویی پایان نامه پولشویی در ایران ابعاد مختلف پدیده پولشویی آثار اجتماعی و سیاسی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی ذهنی در ورزشکاران 62 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی ذهنی در ورزشکاران 62 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری سرسختی ذهنی ادبیات نظری سرسختی ذهنی چارچوب نظری سرسختی ذهنی فصل دوم پایان نامه سرسختی ذهنی دانلود مبانی نظری سرسختی ذهنی پیشینه تحقیق سرسختی…

  • عملکرد سیستم های اسکادا در صنعت برق

    عملکرد سیستم های اسکادا در صنعت برق سیستم اسکادا سیستمهای كنترل و سرپرستی داده کاربرد سیستم های اسکادا در صنعت برق عملکرد سیستم های اسکادا در صنعت برق کاربرد سیستم اسکادا در صنعت برق دانلود پایان نامه برق دانلود پایان…

  • جزوه دست نویس فیزیک هالیدی

    جزوه دست نویس فیزیک هالیدی کلمات کلیدی : جزوه دست نویس فیزیک هالیدی رفتن به سایت اصلی جزوه دست نویس فیزیک هالیدی به تعداد 65 صفحه pdf جزوه دست نویس دانشجو از مباحث کلاس با کیفیت خوب   شامل مباحث…

  • دیدگاههای نظری در مورد خود و خودپنداره با گذری بر دیدگاه اسلامی اجتماعی

    دیدگاههای نظری در مورد خود و خودپنداره با گذری بر دیدگاه اسلامی اجتماعی کلمات کلیدی : ابعاد خودپنداره پایان نامه خودپنداره شکل گیری خودپنداره تأثیرات خودپنداره بر رفتار ماهیت و عناصر خودپنداره نظریه های خودپنداره خودپنداره در اسلام نظریه های…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سرمایه فکری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سرمایه فکری مبانی نظری سرمایه فکری دانلود مبانی نظری سرمایه فکری پیشینه تحقیق سرمایه فکری ادبیات نظری سرمایه فکری فصل دوم پایان نامه سرمایه فکری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه فکری ادبیات و مبانی…