مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان 77 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان 77 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری تعهد سازمانی
تاریخچه تعهد سازمانی
پیشینه تحقیق تعهد سازمانی
پیشینه خارجی تعهد سازمانی
مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان
پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان
فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی کارکنان
پیشینه داخلی و خارجی تعهد سازمانی کارکنان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی تعهد سازمانی کارکنان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق تعهد سازمانی کارکنان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

اندیشه تعهد موضوعی اصلی در نوشته های مدیریت است. این اندیشه یکی از ارزش های اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی  می شوند. اغلب پرسش هایی به عمل می آید،  از قبیل: آیا اضافه، کار خواهد کرد؟ آیا روزهای تعطیل بر سر کار خواهد آمد؟ آیا دیر می آید یا زود؟ اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد برای اثربخشی سازمان ضرورتی تام دارد (میچل، 1373).

 

 

تعهد سازمانی، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش-بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است. تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جابه جایی و غیبت اثر می-گذارند. همچنین تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشند، کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می کنند. مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتواند با استفاده از مشارکت  کارکنان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند (مورهد، 1374).

 

 

 

هر استخدام حداقل از دیدگاه روانشناختی پیمان دو جانبه ای محسوب می شود، که طی آن مستخدم تعهد می کند قوانین سازمانی را رعایت کند، وظایف محوله را به دقت انجام دهد و در مقابل، مستخدم نیز انتظاراتی هرچند تلویحی از سازمان خود دارد، مانند برخوردار شدن از امکانات لازم برای ارضای نیازهای فردی از قبیل نیازهای فیزیولوژیک، نیاز به احترام، امنیت و غیره. اگر سازمان و کارکنان هر دو تعهدات خود را عمل کنند رضایت شغلی، انسجام سازمانی، وحدت در هدف، کارایی، اثربخشی و بهره وری سازمانی افزایش می یابد(بابایی،1380).

 

 

 

دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا یک سازمان بایستی سطح تعهد سازمانی اعضایش را افزایش دهد (پورتر و استیرز ، 2001):

 

اولاً تعهد سازمانی مفهومی جدید بوده و به طور کلی با وابستگی و رضایت شغلی تفاوت دارد. برای مثال، پرستاران ممکن است کاری را که انجام می دهند دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می کنند، ناراضی باشند که در آن صورت آنها  شغل های مشابهی را در محیط های مشابه دیگر جستجو خواهند کرد. یا بر عکس پیش خدمت-های رستوران ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از نتظار کشیدن در سر میزها یا به طور کلی همان شغل-شان متنفر باشند ( گرینبرگ و بارون، 2000).

ثانیاً تحقیقات نشان داده است که تعهد سازمانی با پیامدهایی از قبیل رضایت شغلی (بتمن و استراسر ، 2004)، حضور (ماتیو و زاجاک ، 1995)، رفتار سازمانی فرا اجتماعی (چاتمن و اوریلی ، 1986) و عملکرد شغلی (آلن و می یر، 1993) رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل (استیرس و پورتر ، 1982) رابطه منفی دارد)شوان و همکاران ، 2003).

 

 

 

مفهوم سازی های اولیه از تعهد سازمانی

در فرهنگ لغت آکسفورد (1996) تعهد به معنای الزامی است که آزادی عمل را محدود می کند. تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی  به شیوه های متفاوت تعریف شده است. 

تعهد کردن در زبان فارسی به معنای «گردن گرفتن شرط و پیمان و خود را ملزم به انجام عملی دانستن» تعریف شده است.

معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان در نظر می گیرند. بر اساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد (ساروقی، 1385).

صاحب نظران پس از بحث زیاد دربارۀ مفهوم سازی تعهد سازمانی به این نتیجه رسیده اند که در حال حاضر هیچ گونه اجماعی دربارۀ تعداد ابعاد تعهد سازمانی و چگونگی تأثیر آنها بر رفتار وجود ندارد (بارت و همکاران ، 1995).

 

 

 

به رغم فقدان اجماع در تعریف و مفهوم سازی تعهد سازمانی می توان دو زمینۀ نظری را در ادبیات موجود ردیابی نمود. نخست، تعهد سازمانی را می توان واجد دو بعد نگرشی و رفتاری دانست. هم چنین این پرسش مطرح است که آیا تعهد سازمانی سازه ای واحد به شمار می رود که متعلق آن سازمان مشخصی است، یا این که این مفهوم شامل تعهدی چندگانه است نظیر تعهد به شغل یا حرفه، تعهد به مشتریان یا ارباب رجوع، تعهد به مدیر و همکاران شغلی، تعهد به خود و تعهد به سازمان؟ (روبرت و همکاران ، 1999).

 

 

 

 

معمولی ترین شیوه در تعریف تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی نگرش به کل سازمانی(نه شغل) که فرد در آن مشغول به کار است در نظر بگیریم. در این تعریف، تعهد سازمانی نوعی وابستگی عاطفی به سازمان به شمار می رود. فردی که به شدت به سازمان محل کارش متعهد است، هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد. برای نمونه، چاتمن و اورایلی تعهد سازمانی را به معنای حمایت و پیوستگی عاطفی با اهداف و ارزش های یک سازمان به دلیل خودِ سازمان و دور از ارزش های ابزاری آن (وسیله ای برای دستیابی به اهداف دیگر) تعریف می کنند. شلدون تعهد سازمانی را نگرش یا جهت-گیری می داند که هویت فرد را به سازمان مرتبط یا وابسته می کند. بوکانان تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزش ها و اهداف سازمان می داند (اسماعیلی، 1380).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم:

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  تعهد سازمانی کارکنان 13

 

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  تعهد سازمانی کارکنان

تعهد سازمانی کارکنان 48

مقدمه48

مفهوم سازی های اولیه از تعهد سازمانی 49

تعاریف تعهد سازمانی50

تعهد سازمانی در ایران56

مدل های تعهد سازمانی62

نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی68

علل تعهد سازمانی74

پیشینه تحقیق78

نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی81

 پیشینه پژوهش  تعهد سازمانی کارکنان

2-2-1- تحقیقات داخلی

2-2-2- تحقیقات خارجی

2-3- چارچوب مفهومی تحقیق

2-4- جمع بندی

منابع و مأخذ

6-1- منابع فارسی

6-2- منابع انگلیسی

 

  • ماهیت حقوقی سهم و انتقال آن در ایران

    ماهیت حقوقی سهم و انتقال آن در ایران ماهیت حقوقی سهم نحوه نقل و انتقال سهم در شرکت‏های تعاونی انتقال سهام در شرکت‏های تعاونی شرکت تعاونی در حقوق ایران شرایط حقوقی انتقال سهام آثار حقوقی انتقال سهام دانلود پایان نامه…

  • نظارت قضایی در کشورها و رژیم های حاکم بر اجرای داوری خارجی در نظام های حقوقی مختلف

    نظارت قضایی در کشورها و رژیم های حاکم بر اجرای داوری خارجی در نظام های حقوقی مختلف اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران نظارت قضایی در کشورها اجرای داوری خارجی در نظام های حقوقی کنوانسیون‌های دوجانبه ناظر به اجرای…

  • ارائه یک راه حل جدید برای حل معادله موازنه مواد و عملكرد مخازن با الگوریتم ژنتیک

    ارائه یک راه حل جدید برای حل معادله موازنه مواد و عملكرد مخازن با الگوریتم ژنتیک الگوریتم ژنتیک مخازن کربناته نفتی عملكرد مخازن کربناته حل معادله موازنه مواد مخازن کربناته جنوب غرب در مخازن کربناته نفتی عملكرد مخازن کربناته با…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تمرکز مالکیت مبانی نظری تمرکز مالکیت پیشینه تحقیق تمرکز مالکیت پیشینه داخلی تمرکز مالکیت پیشینه خارجی تمرکز مالکیت پیشینه پژوهش تمرکز مالکیت پیشینه نظری تمرکز مالکیت…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش بسط برند

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش بسط برند مبانی نظری بسط برند دانلود مبانی نظری بسط برند پیشینه تحقیق بسط برند ادبیات نظری بسط برند فصل دوم پایان نامه بسط برند مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسط برند ادبیات و مبانی…

  • تخصیص منابع در رایانش ابری با الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی

    تخصیص منابع در رایانش ابری با الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی تخصیص منابع در ابر تخصیص منابع در محاسبات ابری روش های تخصیص منابع در رایانش ابری پایان‌نامه تخصیص منابع در رایانش ابری پایان‌نامه انتخاب منابع و زمانبندی در رایانش…

  • نقش کمی و کیفی شبکه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی مردم

    نقش کمی و کیفی شبکه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی مردم کلمات کلیدی : عوامل موثر بر مشارکت سیاسی مردم شبکه های اجتماعی اینترنتی در ایران تعریف شبکه های اجتماعی اینترنتی تاثير شبکه هاي اجتماعی بر انتخابات ایران تاثیر شبکه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن 95 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن 95 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کارت امتیازی متوازن مبانی نظری کارت امتیازی متوازن پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن پیشینه داخلی کارت امتیازی متوازن پیشینه خارجی کارت امتیازی متوازن…

  • مقاله رشته مدیریت با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی

    مقاله رشته مدیریت با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی رضایت شغلی doc رضایت شغلی مقاله مقاله در مورد رضایت شغلی مقاله در مورد رضایت شغلی کارکنان مقاله در مورد رضایت شغلی مقاله رضایت شغلی کارکنان عوامل موثر بر…

  • عوامل موثر بر توزیع ناعادلانه درآمد و کاهش رشد اقتصادی در اقتصاد ایران

    عوامل موثر بر توزیع ناعادلانه درآمد و کاهش رشد اقتصادی در اقتصاد ایران اقتصاد ایران توزیع ناعادلانه درآمد کاهش رشد اقتصادی دانلود پایان نامه رشته اقتصاد بررسی تورم در اقتصاد ایران دانلود پایان نامه اقتصاد خرید پایان نامه اقتصاد عوامل…

  • بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهرستان سوادکوه

    بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهرستان سوادکوه ارزش ویژه برند عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری رویکردهای سنجش ارزش ویژه برند مقصد گردشگری…

  • تاثیر ساختار سازمان بر رضایت شغلی کارکنان

    تاثیر ساختار سازمان بر رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی مقاله مقاله در مورد رضایت شغلی مقاله در مورد رضایت شغلی کارکنان مقاله در مورد رضایت شغلی مقاله رضایت شغلی کارکنان دانلود مقاله ساختار سازمانی رابطه ساختار سازمان و رضایت شغلی…

  • پروتکل درمانی و پکیج جامع بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل

    پروتکل درمانی و پکیج جامع بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل بازسازی شناختی پروتکل درمانی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل بسته آموزشی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل…

  • تعیین بهترین روش انتخاب فرکانس بهینه آزمون غیر مخرب جریان گردابی به منظور تعیین سختی

    تعیین بهترین روش انتخاب فرکانس بهینه آزمون غیر مخرب جریان گردابی به منظور تعیین سختی فرکانس بهینه آنالیز رگرسیون آنالیز هارمونیک عمق نفوذ استاندارد سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه…

  • متن کاوی و بررسی روشهای متن کاوی و ارزیابی این روشها

    متن کاوی و بررسی روشهای متن کاوی و ارزیابی این روشها دانلود تحقیق متن کاوی فرآیند متن کاوی مهمترین متد های متن کاوی بررسی روشهای متن کاوی ارزیابی روشهای متن کاوی کاربردهای متن کاوی روش های پیش پردازش کردن اطلاعات…

  • بررسی مسؤولیت مدنی دولت در فقه امامیه و حقوق موضوعه

    بررسی مسؤولیت مدنی دولت در فقه امامیه و حقوق موضوعه مسؤولیت مدنی دانلود مقاله مسؤولیت مدنی دولت مسؤولیت مدنی دولت در فقه امامیه مسؤولیت مدنی دولت در حقوق موضوعه دانلود مقاله مسؤولیت مدنی دولت بررسی مسؤولیت مدنی دولت در فقه…

  • فصل دوم پایان نامه سلامت روان دانشجویان

    فصل دوم پایان نامه سلامت روان دانشجویان کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت روانی مبانی نظری بهداشت روانی مبانی نظری بهداشت روان مبانی نظری روانشناسی سلامت پایان نامه سلامت روان دانشجویان مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان دانلود فصل…

  • آیین زندگانی زمان عباسی

    آیین زندگانی زمان عباسی آیین زندگانی زمان عباسی آداب و رسوم معیشت در عصر عباسی دانلود پایان نامه آیین زندگانی زمان عباسی دانلود پایان نامه آداب و رسوم معیشت در عصر عباسی دانلود پایان نامه علوم اجتماعی دانلود پایان نامه…

  • پاورپوینت فصل دهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع سيستم بازاريابي و انواع مدلهاي بازاريابي

    پاورپوینت فصل دهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع سيستم بازاريابي و انواع مدلهاي بازاريابي پاورپوینت فصل دهم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع سيستم بازاريابي و انواع مدلهاي بازاريابي پاورپوینت فصل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی مبانی نظری مدیریت منابع انسانی پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت منابع انسانی پیشینه تحقیق و مبانی نظری مدیریت منابع انسانی دانلود مبانی نظری مدیریت منابع انسانی…

  • تشریح عوامل سلب کننده و رفع کننده مسئولیت کیفری افراد در فقه و قانون جزا

    تشریح عوامل سلب کننده و رفع کننده مسئولیت کیفری افراد در فقه و قانون جزا مسئولیت کیفری مقررات جزایی ایران عوامل رافع مسئولیت کیفری مسئولیت كیفری و عوامل رافع مسئولیت كیفری عوامل رفع مسئولیت کیفری در فقه و حقوق جزا…

  • سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و ملاحظات پیاده سازی آن در سازمان

    سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و ملاحظات پیاده سازی آن در سازمان ERP سازمان مدیریت سازمان سیستم برنامه ریزی منابع سازمان سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله…

  • استقرار و پیاده سازی CRM در آژانس های مسافرتی با مدل های ارایه شده در زمینه پیاده سازی CRM

    استقرار و پیاده سازی CRM در آژانس های مسافرتی با مدل های ارایه شده در زمینه پیاده سازی CRM اهمیت ولزوم اجرای CRM مدیریت ارتباط با مشتری در آژانس های مسافرتی ضرورت اجرای CRM در دفاتر خدمات گردشگری مزایای CRM…

  • مبانی نظری بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران

    مبانی نظری بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران کیفیت زندگی کاری doc مبانی نظری عملکرد مدیران مبانی نظری کیفیت زندگی کاری کیفیت زندگی کاری مدیران بیمه ایران ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران مبانی نظری رابطه کیفیت…

  • پایان نامه رشته حمل و نقل با عنوان طرح اضطراری فرودگاه بندر لنگه

    پایان نامه رشته حمل و نقل با عنوان طرح اضطراری فرودگاه بندر لنگه طرح اضطراری حالتهای اضطراری برای هواپیما مشخصات شهرستان و فرودگاه بندر لنگه AIRPORT EMERGENCY PLAN دانلود پایان نامه رشته حمل و نقل با عنوان طرح اضطراری فرودگاه…