مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین 46 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین
مبانی نظری زنجیره تامین
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
پیشینه داخلی زنجیره تامین
پیشینه خارجی زنجیره تامین
پیشینه پژوهش زنجیره تامین
پیشینه نظری زنجیره تامین
ادبیات نظری زنجیره تامین
چارچوب نظری زنجیره تامین

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری زنجیره تامین تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق زنجیره تامین در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

امروزه، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیر ساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک در دنیا مطرح است. در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت کالا و خدمات رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند از عهده همه کارها برآیند. 

 

 

در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهمیه بیشتری در بازار است. بر این اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدامت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که همگی قبلا در سطح شرکت انجام می شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیت ها است. مدیریت زنجیره تأمین پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.

 

 

در مدل های سنتی کسب وکار تمامی گردش های اطلاعات، اجناس و تبادل مالی به صورت خطی هستند (از تأمین کنندگان به تولید کنندگان و از فروشندگان به مشتری ها). با ورود اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی بزرگ بازنگری های اساسی در الویت های تجارتی، دیدگاههای استراتژیک و مدل هایی از زنجیره تأمین تا به حال گرفته شده بودند ظهور کرد. در ساخت کارهای نوین مدیریت زنجیره تأمین، شرکای زنجیره شکل گرفته و قادرند از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، روابط و تعاملات بین مشتری و تأمین کنندگان را تسهیل نموده و هزینه معاملات را کاهش دهند. همگام با روند رو به رشد تجارت الکترونیک پیچیدگی های بیشتری در مدیریت زنجیره تأمین، توانایی تشکیل یک حلقه سازمانی را داراست که از مشتری شروع شده و به آن ختم می شود.

 

 

این مفهوم زنجیره تأمین را مانند یک شبکه نشان می دهد که به وضوح روابط بین همه بخش های زنجیره تأمین را توضیح می دهد.
در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان مواد، اطلاعات و جریان های مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمان ها می توانند بنگاه هایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی از این سازمان ها در نظر می گرفت.

 

 

 

2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین

شاید به سختی بتوان زمان دقیقی را که بحث درباره زنجیره تأمین و مدیریت آن مطرح گردیده است، مشخص نمود، اما دست کم از یک چیز می توان مطمئن بود که این نگرش ریشه در شیوه هایی دارد که در اواخر 1950 و 1960 میلادی اجرا می شد. هر چند که نمونه هایی از آن در دوره تولید انبوه خودروها در زمان هنری فورد نیز وجود داشته است.در اواخر 1950 نخستین طرح های اجرایی زنجیره تأمین با توجه به مدیریت کالا و به ویژه تدارکات مربوط به انتقال مواد اولیه و محصولات تمام شده به کارخانه و به بیرون از آن، شروع شد.

 

 

در سال های پیش از 1960 بسیاری از شرکت ها بر اثربخشی و کارایی فعالیت های تجاری به طور جدا و مستقل تاکید داشتند. در دهه های 1960 تا 70 سازمان ها به توسعه جزئیات راهبردی بازار همت نمودند که بر برآورده سازی رضایت مشتری متمرکز بود. آن ها به این درک نائل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم هماهنگ پیش نیاز دست یابی به نیازمندی های بازار و در نتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین طراحان مجبور شدند که ایده آل های و نیازمندی های مورد نظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در حقیقت محصولی با حداکثر سطح کیفی ممکن و کمترین هزینه، توام با ایده آل های مورد نظر مشتریان روانه بازار سازند. کارشناسان با مطالعه روابط بین انبارداری و حمل ونقل در دهه 1960 و بررسی امکان یکپارچه سازی آن ها توانستند موجودی کالا در انبارها را کاهش دهند. حاصل این مطالعات مدیریت توزیع نام گرفت. این جریان با تاسیس نظام ملی مدیریت توزیع فیزیکی آمریکا   در سال 1963 که تفکر نوین آن زمان درباره روابط متقابل بین عملکرد بخش های انبارداری و حمل و نقل بود، تقویت گردید و با استفاده از حمل ونقل سریع تر، به دفعات بیشتر و به ویژه مطمئن تر، موجبات کاهش حجم انبارها را فراهم آورد. کوتاه شدن زمان پاسخگویی به سفارش ها از طریق جا به جایی سریع تر اجناس انبار و حمل ونقل سریع تر آن ها، طول دوره کاهش پیش بینی را کاهش داد و در نتیجه پیش بینی ها نیز واقعی تر گردید.(عالم تبریز ، رحیمی 1388)

 

 

با اضافه شدن مباحث ساخت، تدارک سفارش ها به مدیریت توزیع، مفهوم لجستیک مطرح گردید. علم لجستیک از برآورد، تأمین و نگهداری، ذخیره سازی مواد اولیه و توزیع کالا و همچنین خدمات پس از فروش، یعنی از آخرین تأمین کننده تا آخرین مصرف کننده را به طور کامل پوشش داده و به آن ها خدماتی را ارائه می-کند.
بیشتر کارشناسان با این نظر موافق هستند که مدیریت زنجیره تأمین به شکل امروزی آن از تلاش های برنامه ریزی مواد مورد  نیاز   حاصل شده که شرکت های بزرگی همچون دیر، هیولت پاکارد و پراکتر و گمبل   و شرکت-های دیگر در اواخر دهه 1970 برای برنامه ریزی و کنترل بهتر مواد اولیه تجربه کردند. ساخت و به کارگیری رایانه های پیشرفته در اواخر دهه 1960 میلادی این امکان را برای شرکت ها فراهم آورد تا از فهرست های پراکنده مواد اولیه مورد نیاز، برنامه ریزی زمانی انتقال مواد و سفارش های تولید برای شرکت ها مهیا گردد و این موضوع آغاز تحلیل مدیریت زنجیره تأمین بود. به این ترتیب امکان انتقال برنامه ریزی مواد مورد نیاز به بیرون از سازمان و اعمال کنترل بیشتر بر مواد اولیه ای که از سوی تأمین کنندگان وارد شرکت می شد، فراهم گشت. برای بسیاری از شرکت ها، این کار به مفهوم کاستن از تعداد هزاران تأمین کننده و اکتفا کردن به تعداد اندکی از بهترین های آن ها بود، این به معنای شروع واگذاری بخش هایی از فرآیند تولید به بیرون از سازمان بود که به کنار گذاشتن مدل یکپارچگی عمودی (الزام انجام تمام کارها توسط یک تولید کننده) منجر شد.

 

 

 

تحولات عمده در مدیریت موجودی در دهه 1970 میلادی و اوایل 1980 بروز کرد.در همین زمان ژاپنی ها در جستجوی یک فرآیند تولیدی بودند تا بتوانند اصول پایه تولید و ارسال به موقع   را به کار گیرند. این سیستم نیازمند ارتباطات فراوان و مفصلی بین مشتری، تولید کننده، شرکت های حمل و نقل و خرده فروش ها  (در صورت ارتباط داشتن با آن ها)  بود تا بتوان میزان موجودی مواد اولیه، قطعات و محصولات تمام شده را در حداقل ممکن نگه داری کرد.کارخانه کاوازکی در نبراسکا به نمونه ای از تولید و ارسال به موقع مبدل شد و بسیاری از شرکت های آمریکایی را به تقلید از خود واداشت. در دهه 1990 و با پیشرفت فناوری و ورود آن به عرصه تولید، حمل ونقل، انبارها، خرده فروشی ها و توجه توام به جلب رضایت مشتری و کیفیت کالاها و خدمات، بحث زنجیره تأمین به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مطرح گردید. به این ترتیب زنجیره تأمین و مدیریت آن با هدف پرداختن به تمامی مسائل یاد شده و راهبری و هدایت آن ها، شکل گرفت. شکل زیر روند تکاملی مدیریت زنجیره تامین را نمایش داده است.(عالم تبریز، رحیمی 1388)

 

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده 1
فصل دوم: 2
مبانی نظری زنجیره تامین 2
 مدیریت زنجیره تأمین 3
2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین 3
2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیرهتأمین 4
2-12 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 8
2-13 یکپارچگی زنجیرهتأمین 10
2-14 اهمیت یکپارچهسازی زنجیرهتأمین 12
2-15 عملکرد زنجیرهتأمین 13
2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیرهتأمین 14
2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیرهتأمین 19
2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره تامین 22
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
 ارتباط و تأثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین 29
2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین 29
2-20 یکپارچگی برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت زنجیره تامین 33
منابع 36

 

  • پرسشنامه بررسی تاثیر بین بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی با اثر میانجی تعهد سازمانی

    پرسشنامه بررسی تاثیر بین بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی با اثر میانجی تعهد سازمانی پرسشنامه میانجی تعهد سازمانی پرسشنامه بازاریابی داخلی پرسشنامه رفتار شهروندی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی تاثیر بین بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی با…

  • نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

    نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن فناوری اطلاعات ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران دانلود پایان نامه اثر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود پایان…

  • دانلود پرسشنامه سنجش معنویت هال و ادواردز (۱۹۸۶)

    دانلود پرسشنامه سنجش معنویت هال و ادواردز (۱۹۸۶) کلمات کلیدی : پرسشنامه معنویت پرسشنامه سنجش معنویت دانلود پرسشنامه معنویت پرسشنامه سنجش معنویت هال مولفه های پرسشنامه سنجش معنويت پرسشنامه سنجش معنویت هال و ادواردز دانلود پرسشنامه سنجش معنویت هال و…

  • پاورپوینت آشنایی با اختیارهای واقعی و ارزش زمین در مدیریت سرمایه گذاری املاک و مستغلات

    پاورپوینت آشنایی با اختیارهای واقعی و ارزش زمین در مدیریت سرمایه گذاری املاک و مستغلات کلمات کلیدی : پاورپوینت اختیارهای واقعی و ارزش زمین در مدیریت سرمایه گذاری املاک و مستغلات اختیار معامله اختيار خريد ارزش زمين مدل اختيار خريد…

  • مدیریت زباله های شهری

    مدیریت زباله های شهری انواع زباله ها بهداشت محیط زباله های شهری مدیریت زباله های شهری مدیریت زباله های شهری طبقه بندی مواد زاید جامد روش‌های دفع زباله دانلود مقالات محیط زیست دانلود مقالات رشته محیط زیست رفتن به سایت…

  • دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی بین فردی با روایی و پایایی 

    دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی بین فردی با روایی و پایایی  کلمات کلیدی : دانلود پرسشنامه تعارض بین فردی پرسشنامه تعارض سازمانی رابینز پرسشنامه تعارضات سازمانی پرسشنامه استاندارد تعارض سازمانی پرسشنامه مدیریت تعارض سازمانی پرسشنامه حل تعارض سازمانی رابینز دانلود پرسشنامه…

  • مراحل و مولفه های سبکهای حل مسئله

    مراحل و مولفه های سبکهای حل مسئله کلمات کلیدی : سبک های حل مسئله راهبردهای حل مسئله ساختارشناسی حل مسئله مراحل سبک های حل مسئله مولفه های سبک های حل مسئله پایان نامه سبک های حل مسئله نظریه های سبک…

  • پرسشنامه ارزیابی راه حل های مبارزه با فساد اداری در سازمانهای دولتی از نگاه کارکنان

    پرسشنامه ارزیابی راه حل های مبارزه با فساد اداری در سازمانهای دولتی از نگاه کارکنان پرسشنامه فساد اداری در سازمانهای دولتی پرسشنامه راهکارهای مبارزه با فساد اداری پرسشنامه راهکار های مبارزه با فساد اداری پرسشنامه راهکارهای مبارزه با فساد اداری…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سبک های حل مسئله

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سبک های حل مسئله کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های حل مسئله مبانی نظری سبک های حل مسئله پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله پیشینه داخلی سبک های حل مسئله پیشینه خارجی…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نقص بینایی

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نقص بینایی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نقص بینایی مبانی نظری نقص بینایی پیشینه تحقیق نقص بینایی پیشینه داخلی نقص بینایی پیشینه خارجی نقص بینایی پیشینه پژوهش نقص بینایی پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 94 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 94 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان مبانی نظری در مورد ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق در مورد…

  • پرسشنامه شادمانی و شادکامی مونش با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه شادمانی و شادکامی مونش با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه شادمانی پرسشنامه شادکامی پرسشنامه شادکامی مونش پرسشنامه شادمانی مونش تفسیر پرسشنامه شادکامی پرسشنامه سنجش شادکامی پرسشنامه در مورد شادکامی پرسشنامه های شادکامی پرسشنامه شادکامی 24…

  • فرم کوتاه پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا اندلر و پارکر (1990)

    فرم کوتاه پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا اندلر و پارکر (1990) کلمات کلیدی : آزمون مقابله با موقعیت های استرس زا پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا دانلود پرسشنامه مقابله با موقعیت های استرس زا فرم کوتاه…

  • پرسشنامه سیاست های شرکت ها برای دسترسی به اهداف خود

    پرسشنامه سیاست های شرکت ها برای دسترسی به اهداف خود پرسشنامه دسترسی به اهداف پرسشنامه سیاست های شرکت برای دسترسی به اهداف رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه سیاست های شرکت ها برای دسترسی به اهداف خود    …

  • پروپوزال جایگاه مصلحت در حقوق كیفری

    پروپوزال جایگاه مصلحت در حقوق كیفری تقسیم بندی انواع مصلحت جایگاه مصلحت در حقوق كیفری ضوابط و ویژگی های مصلحت پروپوزال جایگاه مصلحت در حقوق كیفری پروپوزال مصلحت در حقوق كیفری پروپوزال مصلحت در حقوق جزا رفتن به سایت اصلی…

  • بررسی ابعاد و پیشایندهای اشتیاق شقلی

    بررسی ابعاد و پیشایندهای اشتیاق شقلی کلمات کلیدی : اشتیاق شغلی doc اشتیاق شغلی کارکنان پایان نامه اشتیاق شغلی ابعاد اشتیاق شقلی کان نظریه های اشتیاق شقلی کان پیشایندهای اشتیاق شقلی کان تعریف نظری اشتیاق شغلی تعریف عملیاتی اشتیاق شغلی…

  • مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی

    مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند…

  • سنجش كیفیت تصاویر دیجیتال فشرده شده زبان اشاره فارسی

    سنجش كیفیت تصاویر دیجیتال فشرده شده زبان اشاره فارسی زبان اشاره فشرده سازی ویدیو سنجش كیفیت تصاویر رفتن به سایت اصلی

  • مقایسه کاخ هشت بهشت با تاج محل

    مقایسه کاخ هشت بهشت با تاج محل معماری تاج محل معماری کاخ هشت بهشت ساختار نظام فضایی معمار ایرانی ساختار و اصول حاکم بر تاج محل دانلود پروژه مقایسه معماری کاخ هشت بهشت با تاج محل دانلود پروژه معماری دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی 21 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی 21 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی ادبیات نظری سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی چارچوب نظری سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه…

  • بررسی شیوه مدیریت مدیران و روسا در سازمان و ارائه پیشنهاد شیوه رهبری مناسب

    بررسی شیوه مدیریت مدیران و روسا در سازمان و ارائه پیشنهاد شیوه رهبری مناسب سبک رهبری سبک رهبری مدیران شاخص های عملکردی ارائه پیشنهاد شیوه رهبری مناسب در سازمان رابطه سبک های رهبری مدیران با شاخص های عملکرد شیوه مدیریت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق جرم یا بزه 37 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق جرم یا بزه 37 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جرم یا بزه مبانی نظری جرم یا بزه پیشینه تحقیق جرم یا بزه پیشینه داخلی جرم یا بزه پیشینه خارجی جرم یا بزه…

  • حمایت از حقوق مالکانه و تفاوت میان نقض معاهده و مصادره با توجه به رویکرد مراجع داوری و جایگاه حقوق بین الملل

    حمایت از حقوق مالکانه و تفاوت میان نقض معاهده و مصادره با توجه به رویکرد مراجع داوری و جایگاه حقوق بین الملل مصادره و سلب مالکیت داوری تجاری بین الملل سلب مالکیت غیر مستقیم در آراء داوری بین الملل سلب…

  • بررسی راهكارهای ارتقای كیفیت نان

    بررسی راهكارهای ارتقای كیفیت نان نان ارتقای كیفیت نان پارامترهای کیفی نان بهبود كیفیت نان دانلود مقالات رشته صنایع غذایی بررسی راهكارهای ارتقای كیفیت نان دانلود مقاله راهكارهای ارتقای كیفیت نان دانلود مقالات صنایع غذایی رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • آندره گدار و معماری ایران از زاویه باستان‌شناسی

    آندره گدار و معماری ایران از زاویه باستان‌شناسی آندره گدار معماری ایران باستان‌شناسی دانلود مقاله آندره گدار و معماری ایران از زاویه باستان‌شناسی شناخت شناسی معماری ایران خرید مقالات معماری سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل…