مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

  • پرسشنامه محقق ساخته تجربه خشونت دانشجویان متاهل در کودکی

    پرسشنامه محقق ساخته تجربه خشونت دانشجویان متاهل در کودکی کلمات کلیدی : پرسشنامه خشونت پرسشنامه استاندارد خشونت پرسشنامه درباره خشونت پرسشنامه در مورد خشونت پرسشنامه تجربه خشونت دانشجویان پرسشنامه تجربه خشونت دانشجویان متاهل پرسشنامه تجربه خشونت دانشجویان متاهل در کودکی…

  • بررسی مقایسه ای مصلحت درفقه امامیه و اهل سنت

    بررسی مقایسه ای مصلحت درفقه امامیه و اهل سنت دانلود پایان نامه مصلحت در اسلام دانلود پایان نامه مصلحت درفقه امامیه دانلود پایان نامه مصلحت درفقه اهل سنت دانلود پایان نامه رشته فقه و معارف اسلامی بررسی مقایسه ای مصلحت…

  • پروپوزال ارائه مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و مدل تاپسیس TOPSIS

    پروپوزال ارائه مدل ارزیابی عملکرد شعب بیمه با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و مدل تاپسیس TOPSIS پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان پایان نامه ارزیابی عملکرد به روش topsis پروپوزال ارزیابی عملکرد شرکت…

  • جزوه آناتومی اندام - بخش فوقانی

    جزوه آناتومی اندام - بخش فوقانی جزوه آناتومی اندام بخش فوقانی رفتن به سایت اصلی جزوه آناتومی اندام - بخش فوقانی به تعداد 60 صفحه pdf مناسب اساتید و دانشجویان پزشکی   شامل مباحث زیر می باشد. کلیات استخوان زوایای…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اضطراب کودکان

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اضطراب کودکان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اضطراب کودکان مبانی نظری اضطراب کودکان پیشینه تحقیق اضطراب کودکان پیشینه داخلی اضطراب کودکان پیشینه خارجی اضطراب کودکان پیشینه پژوهش اضطراب کودکان پیشینه نظری…

  • جایگاه دولت در اقتصاد اسلامی و مقایسه آن با دیگر نظریات

    جایگاه دولت در اقتصاد اسلامی و مقایسه آن با دیگر نظریات دولت در مكتب اقتصادی اسلام مقایسه دولت اسلامی بادیگردولتها رابطه دولت و جامعه اقتصاد اسلامی عقاید اقتصادی جایگاه دولت در اقتصاد اسلامی و مقایسه آن با دیگر نظریات دانلود…

  • پوشش و حجاب در ادیان اهل کتاب

    پوشش و حجاب در ادیان اهل کتاب دانلود تحقیق حجاب در ادیان اهل کتاب حجاب در ادیان اهل کتاب تاریخچه حجاب در ادیان حجاب در ادیان اهل کتاب حجاب در دین یهود حجاب در مسیحیت حجاب در آیین زرتشت رفتن…

  • پروپوزال جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری های مدیران مدارس

    پروپوزال جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری های مدیران مدارس نقش مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس پروپوزال جایگاه مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس رابطه مدیریت دانش و تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس دانلود پروپوزال مدیریت…

  • پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور

    پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور کلمات کلیدی : پرسشنامه دلبستگی ایمن پرسشنامه سبک های دلبستگی پرسشنامه سبک دلبستگی aaq پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان پرسشنامه سبک های دلبستگی هازن و شیور روش نمره گذاری پرسشنامه سبک های…

  • پرسشنامه بررسی واولویت بندی موانع اجرایی بازاریابی سبز

    پرسشنامه بررسی واولویت بندی موانع اجرایی بازاریابی سبز پرسشنامه بازاریابی سبز پرسشنامه موانع اجرایی بازاریابی سبز دانلود پرسشنامه بازاریابی سبز پرسشنامه استاندارد بازاریابی سبز دانلود پرسشنامه موانع اجرایی بازاریابی سبز پرسشنامه استاندارد موانع اجرایی بازاریابی سبز رفتن به سایت اصلی…

  • تشریح نظریه ها و سبکهای روانشناسی فرزندپروری

    تشریح نظریه ها و سبکهای روانشناسی فرزندپروری سبکهای فرزندپروری مقاله سبک های فرزند پروری مقاله در مورد شیوه های فرزند پروری پایان نامه سبک های فرزند پروری انواع سبک های فرزندپروری سبکهای فرزند پروری بامریند نظریه های فرزندپروری رفتن به…

  • بررسی رابطه بین کیفیت سود با تغییرپذیری بازده سهام

    بررسی رابطه بین کیفیت سود با تغییرپذیری بازده سهام کیفیت سود بازده سهام تغییرپذیری بازده سهام رابطه کیفیت سود و تغییرپذیری بازده سهام پایان نامه تغییرپذیری بازده سهام پایان نامه کیفیت سود پایان نامه رابطه کیفیت سود و تغییرپذیری بازده…

  • حجاب و پوشش اجتماعی مردان

    حجاب و پوشش اجتماعی مردان حجاب مردان حجاب و پوشش مردان حجاب مردان در قران حجاب مردان در اسلام حجاب مردان در چیست؟ حجاب مردان باید چگونه باشد؟ پایان نامه حجاب مردان پایان نامه پوشش اجتماعی مردان پوشش اجتماعی مردان…

  • ویژگی ها و تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی

    ویژگی ها و تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی عملیاتی دانلود مقاله مدیریت ویژگیها برنامه ریزی استراتژیک ویژگیها برنامه ریزی عملیاتی تفاوتهای برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی ویژگیها و تفاوتهای…

  • مبانی نظری شناسایی ابعاد مختلف پدیده پولشویی و بررسی موشکافانه آثار آن

    مبانی نظری شناسایی ابعاد مختلف پدیده پولشویی و بررسی موشکافانه آثار آن کلمات کلیدی : ابعاد مختلف پدیده پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف پیشینه خارجی پولشویی پیشینه داخلی پولشویی تاریخچه پولشویی در ایران پیشینه تحقیق در مورد…

  • بررسی روند عملكرد 10ساله (86-1376) صنایع و معاونت آب و خاک

    بررسی روند عملكرد 10ساله (86-1376) صنایع و معاونت آب و خاک معاونت آب و خاک بخش كشاورزی در سند چشم انداز بررسی روند عملكرد 10ساله (861376) دانلود پایان نامه رشته کشاورزی بررسی روند عملكرد 10ساله صنایع و معاونت آب و…

  • مقاله ترجمه شده با عنوان نقش حسابرسین در قرار داد های مالی: بر اساس مدارک بدست آمده از ‏SFAS 141(R)‎

    مقاله ترجمه شده با عنوان نقش حسابرسین در قرار داد های مالی: بر اساس مدارک بدست آمده از ‏SFAS 141(R)‎ مالکیت حسابرسین قرار داد های مالی درآمد حاصل از بدهی مقاله ترجمه شده با عنوان نقش حسابرسین در قرار داد…

  • پاورپوینت اصول مهندسی ژئوتکنیک - مکانیک خاک در 128 اسلاید کاملا قابل ویرایش همراه با شکل و تصاویر و روابط و نمودار و جدول

    پاورپوینت اصول مهندسی ژئوتکنیک - مکانیک خاک در 128 اسلاید کاملا قابل ویرایش همراه با شکل و تصاویر و روابط و نمودار و جدول کلمات کلیدی : پاورپوینت اصول مهندسی ژئوتکنیک مکانیک خاک رفتن به سایت اصلی در این پروژه پاورپوینت…

  • مطالعه مورد شناسی طراحی، تحلیل و تهیه سازه با استفاده از مدل هوشمند یکپارچه

    مطالعه مورد شناسی طراحی، تحلیل و تهیه سازه با استفاده از مدل هوشمند یکپارچه تحلیل سازه طراحی سازه مهندسی ساختمان دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقالات عمران دانلود مقاله طراحی سازه با استفاده از مدل هوشمند یکپارچه دانلود مقاله تحلیل…

  • پرسشنامه تعهد سازمانی

    پرسشنامه تعهد سازمانی پرسشنامه تعهد سازمانیپرسشنامه تعهد سازمانی دانلود پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر پرسشنامه تعهد سازمانی بالفور و وکسلر تفسیر پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر روایی و پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر نمره گذاری پرسشنامه تعهد سازمانی…

  • پروپوزال واکاوی مقایسه ای تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون های بین الملل و حقوق ایران

    پروپوزال واکاوی مقایسه ای تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون های بین الملل و حقوق ایران رژیم حقوقی تنگه هرمز مواضع ایران در مورد تنگه هرمز رژیم حقوقی تنگه هرمز از نگاه کنوانسیون 1958 ژنو رژیم حقوقی تنگه هرمز از نگاه…

  • پاورپوینت داده های حسابداری ،ورشکستگی و ریسک فصل پنجم تئوری حسابداری اثباتی واتز و زیمرمن

    پاورپوینت داده های حسابداری ،ورشکستگی و ریسک فصل پنجم تئوری حسابداری اثباتی واتز و زیمرمن پاورپوینت داده های حسابداری ،ورشکستگی و ریسک تئوری حسابداری اثباتی واتز و زیمرمن رفتن به سایت اصلی پاورپوینت داده های حسابداری ،ورشکستگی و ریسک فصل…

  • بررسی حمایتهای اسلام از زنان با تاکید بر حقوق مدنی

    بررسی حمایتهای اسلام از زنان با تاکید بر حقوق مدنی حقوق زن مقام زن در اسلام حقوق مدنی زنان نگرشی حمایتی اسلام از زن بررسی حمایتهای اسلام از زنان با تاکید بر حقوق مدنی دانلود پایان نامه حقوق زن دانلود…

  • بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

    بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن جشن نوروز فرهنگ و تمدن ایران باستان عوامل ماندگاری جشن نوروز دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته تاریخ بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن…

  • عوامل تشدید کننده اعتیاد و بررسی عوامل مختلف در پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر مذهب

    عوامل تشدید کننده اعتیاد و بررسی عوامل مختلف در پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر مذهب کلمات کلیدی : پایان نامه علل گرایش به اعتیاد علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد علل و عوامل گرایش به اعتیاد عوامل تشدید…