مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک 55 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه کارت عابر بانک
مبانی نظری کارت عابر بانک
پیشینه تحقیق کارت عابر بانک
پیشینه داخلی کارت عابر بانک
پیشینه خارجی کارت عابر بانک
پیشینه پژوهش کارت عابر بانک
پیشینه نظری کارت عابر بانک
ادبیات نظری کارت عابر بانک
چارچوب نظری کارت عابر بانک

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری کارت عابر بانک تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق کارت عابر بانک در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

تعریف كارت های اعتباری (بانكی)
كارت ها وسیله ای جهت پرداخت و مبادله می باشند. سالیان متمادی است كه پول، سكه و پس از آن اسكناس به خاطر سه ویژگی راحتی، سادگی و سرعت استفاده از آن، به عنوان بهترین وسیله جهت پرداخت مطرح است. با سپری شدن دوران صنعتی، رشد دانش فنی و پیشرفت های شگرف جوامع، افزایش حجم مبادلات و به دنبال آن افزایش حجم نقدینگی، به وسیله ای آسان تر جهت انجام معاملات مهم و حساس نیاز بود و مشتریان روش های جدیدی را جهت پرداخت معاملات خویش طالب بودند. تغییرات شیوه های رفتاری و زندگی مردم، نیاز و تقاضای عمومی برای استفاده از امكانات و تسهیلات بیش تر در خصوص پرداخت ها، بانك ها موسسات مالی را به فكر راه چاره واداشت. در نتیجه تلاش های همه جانبه برای رفع نیاز مشتریان، وسیله جدیدی جهت پرداخت با عنوان كارت های بانكی یا اعتباری به وجود آمد. 

 

 

از جمله عواملی كه در صدور كارت های اعتباری موثر بوده، می توان به عواملی نظیر افزایش نرخ تورم، رقابت های فشرده بین بانك ها، امكان دستبرد به منابع پولی، مسائل امنیتی مربوطه و پیشرفت های چشم گیر در فناوری به خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره نمود ( Blanchflower D. G, 1998, p. 9).كارت اعتباری (بانكی) عبارت است از كارتی پلاستیكی یا كاغذی كه توسط صادر كننده (بانك، موسسات مالی و …) صادر می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرد، مشتریان می توانند با عرضه این كارت ها در جایگاه های مشخص از خدمات آن ها بهره مند شوند و به عبارت دیگر كالا و خدمات مورد نیاز خود را خریداری نمایند. به طور كلی می توان كارت های اعتباری (بانكی) را اینگونه تعریف كرد: كارت وسیله ای الكترونیكی است كه بر اساس اصول فنی خاص و رعایت مسائل ایمنی برای متقاضی صادر می شود و دارنده كارت می تواند با استفاده از كارت مزبور از طریق ماشین های خود پرداز  و یا پایانه های فروش  وجوه و یا اعتبار واریز شده به حساب خود را دریافت یا به حساب دیگری منتقل نماید .(Duca J.V, 1995,  p. 83) كارت های اعتباری (بانكی) انواع مختلفی دارند كه در ادامه، ابتدا اشاره ای مختصر به تاریخچه به وجود آمدن كارت های اعتباری داشته و سپس انواع آنها از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند.

 

 

 

تاریخچه كارت های اعتباری
 شاید بتوان از آمریكا به عنوان اولین كشور  ارائه دهنده كارت های اعتباری  نام برد. پدید آمدن ایده كارت اعتباری به سال ها پیش بر می گردد كه اولین بار در سال 1860 توسط ادوارد پلای دانشمند بزرگ آمریكایی ارائه گردید. قریب چهل سال بعد جان .سی.پیتگنرو نوعی كارت پول كاغذی جهت مشتریان طراحی كرد ولی با استقبال چشم گیری مواجه نشد. بعد از پنجاه سال تقریباً در دهه 1950 استفاده از وسیله ای به نام كارت به جای پول در كشور آمریكا معمول گشت. در دهه 1950 اولین كارت های پلاستیكی به جای پول نقد، جهت پرداخت مستقیم هزینه های خرید كالا یا خدمات توسط موسسه دینرز  منتشر شد. البته كارت های مزبور برای طبقه خاصی از افراد و به عنوان نشانه ای قراردادی طراحی شدند و دارنده كارت می توانست با ارائه آن و بدون پرداخت پول نسبت به خرید یا استفاده از خدمات شهری، در منطقه جغرافیایی محدود، اقدام نماید. به نظر می رسد بر همین اساس كارت های متداول امروزی در موسسات مالی و خدماتی رواج یافته اند.  كارت به عنوان وسیله نوین جهت تسریع در امور پرداخت وجوه كالا و خدمات در دو نوع كاغذی (مقوایی) و پلاستیكی معمول می باشد. كارت های كاغذی توسط موسسات خدمات عمومی صادر و به عنوان بلیط اتوبوس و قطار یا راه آهن شهری مورد استفاده قرار می گیرند. كارت های پلاستیكی بیش تر توسط موسسات مالی نظیر بانك ها و یا موسسات غیر مالی مانند مخابرات، ثبت احوال، راهنمایی رانندگی صادر و در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

 

 

 

كارت های اولیه از لحاظ فناوری ساخت و همچنین خدماتی كه ارائه می دادند بسیار ساده بودند ولی به علت استفاده چشم گیر و تقاضای روز افزون برای دریافت این نوع كارت ها و خدمات جدید، و نیز مسائل امنیتی كه در خصوص این كارت ها به وجود آمد، كم كم در فناوری ساخت كارت ها و همچنین نوع خدماتی كه به وسیله این كارت ها ارائه می شد، تغییرات اساسی پدید آمد و كارت های الكترونیكی به بازار آمد.با الكترونیكی شدن كارت های اعتباری و بكارگیری پایانه های فروش كه از سال 1983 مطرح شد، امكان تشخیص هویت ارائه دهنده كارت اعتباری در فروشگاه ها و اطلاع دقیق از اعتبار باقیمانده كارت به صورت پیوسته فراهم گردید. گسترش تجارت الكترونیكی باعث به وجود آمدن نیازهای جدید در خصوص كارت های اعتباری گردید، این نیازهای جدید سبب شد كه كارت های اعتباری جدیدی به نام كارت های هوشمند ارائه گردد. یكی از نیازهای اساسی تجارت الكترونیكی كارت اعتباری است و بدون داشتن كارت اعتباری به خصوص در سطح خرده فروشی، تجارت الكترونیكی با مشكلات جدی مواجه خواهد شد. 
امروزه كارت های اعتباری در انواع مختلف جهت ارائه خدمات متنوع با دارا بودن قابلیت استفاده در سطح ملی و بین المللی صادر می شوند و مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. دامنه كاربرد كارت در زندگی اقتصادی از وسعت و گستردگی قابل ملاحظه ای برخوردار است و بسیاری از پرداخت ها و دریافت ها و تأمین بسیاری از كالاها و خدمات نظیر عملیات بانكی و پرداخت هزینه های مرتبط با مسافرت و بیمه از این طریق امكان پذیر است.(Boeschoten W, 2002, p. 41) 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1) بانکداری الکترونیک    3
انواع خدمات بانکداری الکترونیکی    3
شبکه های مدیریت یافته    4
اینترنت با رایانه های شخصی    4
بانکداری تلفنی    4
ماشین های خودپرداز    4
بانکداری موبایلی    5
بانکداری دفتری    5
خدمات بانکی مبتنی بر تلویزیون    6
صفحات وب    6
بانکداری خانگی    7
2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک    7
دوره اول: اتوماسیون پشت باجه    7
دوره دوم – اتوماسیون جلوی باجه    8
دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حساب ها    9
دوره چهارم – یکپارچه سازی سیستم ها    11
2-3) اجزای بانکداری الکترونیک در ایران    13
انواع کارت ها    13
شبکه شتاب    13
سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی    13
شبکه سوئیچ عملیات خرد بانکی و بین بانکی    13
شبکه مرکزی سوئیفت    14
2-4) کارت های اعتباری    14
تعریف كارت های اعتباری (بانكی)    14
تاریخچه كارت های اعتباری    16
شاید بتوان از آمریكا به عنوان اولین كشور  ارائه دهنده كارت های اعتباری  نام برد. پدید آمدن ایده كارت    16
انواع كارت های اعتباری    18
انواع كارت از لحاظ شیوه تسویه    18
انواع كارت از لحاظ فناوری ساخت    21
انواع كارت به لحاظ گسترده جغرافیایی كاربرد    23
مزایای استفاده از كارت های اعتباری    25
2-15) پیشینه تحقیق    27
پیشینه های داخلی    27
پیشینه های خارجی    31
جدول 2-2) پيشينه تحقيق    34
منابع و مآخذ    44

 

 

 

  • پاورپوینت بررسی شیوه های پرداخت در بیع بین الملل

    پاورپوینت بررسی شیوه های پرداخت در بیع بین الملل کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی شیوه های پرداخت در بیع بین الملل بررسی شیوه های پرداخت در بیع بین الملل شیوه های پرداخت در بیع بین الملل تحقیق شیوه های پرداخت…

  • گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر و آی تی در واحد انفورماتیك معاونت نیرو محركه شركت ایران خودرو

    گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر و آی تی در واحد انفورماتیك معاونت نیرو محركه شركت ایران خودرو نصب ویندوز طریقه ساختن VPN اسمبل کردن قطعات کامپیوتری دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر و آی تی در واحد انفورماتیك معاونت نیرو محركه شركت…

  • مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی

    مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی مزیت رقابتی تدوین استراتژی تدوین استراتژی swot تدوین استراتژی به روش swot تدوین الگوی استراتژیک تدوین استراتژی با swot منظور از تدوین استراتژی چیست تدوین استراتژی در سازمان تدوین استراتژی رقابتی رویکردهای…

  • جوشکاری با لیزر

    جوشکاری با لیزر دانلود پایان نامه لیزر جوشکاری دانلود پایان نامه جوشکاری لیزری جوشکاری با لیزر دانلود پایان نامه جوشکاری با لیزر دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه رشته برق رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه مهندسی برق…

  • بررسی جهات ابطلال رای داوری با تاکید به نظام حقوقی ایران

    بررسی جهات ابطلال رای داوری با تاکید به نظام حقوقی ایران بطلان رأی داوری بطلان رأی داوری در حقوق ایران پایان نامه بطلان رأی داوری در حقوق ایران ابطلال رای داوری پایان نامه ابطلال رای داوری بررسی جهات ابطلال رای…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسط برند

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسط برند مبانی نظری بسط برند دانلود مبانی نظری بسط برند پیشینه تحقیق بسط برند ادبیات نظری بسط برند فصل دوم پایان نامه بسط برند مبانی نظری و پیشینه تحقیق بسط برند ادبیات و مبانی…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش اجتماعی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی هوش اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش اجتماعی مبانی نظری هوش اجتماعی پیشینه تحقیق هوش اجتماعی پیشینه داخلی هوش اجتماعی پیشینه خارجی هوش اجتماعی پیشینه پژوهش هوش اجتماعی پیشینه نظری هوش اجتماعی ادبیات…

  • بررسی رفتار غیرخطی دیوار برشی بتنی دارای بازشو به روش طراحی بر اساس سطح عملکرد

    بررسی رفتار غیرخطی دیوار برشی بتنی دارای بازشو به روش طراحی بر اساس سطح عملکرد تیر کوپله دیوار کوپله دانلود مقاله دیوار برشی دارای بازشو طراحی بر اساس سطح عملکرد دانلود مقالات کارشناسی ارشد عمران سازه دانلود مقاله بررسی رفتار…

  • سطوح سیستم اخلاقی و بررسی مدل های رایج آن در سازمان

    سطوح سیستم اخلاقی و بررسی مدل های رایج آن در سازمان کلمات کلیدی : سطوح سیستم اخلاقی تحلیل مفهوم اخلاق سازمان مدیریت اخلاق در سازمان مدل های اخلاق سازمانی ابعاد و مدل های اخلاق حرفه ای تحویلی نگری در سازمان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشروطی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشروطی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مشروطی مبانی نظری مشروطی پیشینه تحقیق مشروطی پیشینه داخلی مشروطی پیشینه خارجی مشروطی پیشینه پژوهش مشروطی پیشینه نظری مشروطی ادبیات نظری مشروطی چارچوب نظری مشروطی رفتن به…

  • پاورپوینت كار گروهي و مهارتهاي رهبري گروه

    پاورپوینت كار گروهي و مهارتهاي رهبري گروه پاورپوینت كارگروهي و مهارتهاي رهبري گروه كارگروهي و مهارتهاي رهبري گروه بستر سازی برای کار گروهی انواع گروه ها كار گروهي اثر بخش ناهمگوني در گروه كـار تـيمي ويژگيهاي تيم انواع تیم مزایای…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 4

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 4 مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی…

  • پاورپوینت کتاب روان شناسي يادگيري تألیف دكتر محمد پارسا

    پاورپوینت کتاب روان شناسي يادگيري تألیف دكتر محمد پارسا کلمات کلیدی : دانلود رایگان پاورپوینت کتاب کتاب روان شناسي يادگيري تألیف دكتر محمد پارسا پاورپوینت خلاصه کتاب روان شناسي يادگيري تألیف دكتر محمد پارسا پاورپوینت کتاب روان شناسي يادگيري محمد…

  • ارتباط

    ارتباط ارتباط هدف نهایی ارتباط اهمیت ارتباط عناصر تشکیل دهنده ارتباط فرستنده پیام گیرنده پیام کانالهای ارتباطی الگوی فرایند ارتباطات عناصر اصلی ارتباط انواع كانال های ارتباطی عناصر كلامی ارتباط عناصر غیر كلامی ارتباط انواع پیامهای غیر کلامی گوش دادن…

  • پاورپوینت مدیریت کیفیت پروژه IT

    پاورپوینت مدیریت کیفیت پروژه IT پاورپوینت مدیریت کیفیت پروژه IT مدیریت کیفیت پروژه IT کیفیت مدیریت کیفیت پروژه (PQM) – PMBOK فرآیند جنبش کیفیتی پروژهPMBOK زنجیر کیفیت مدیریت کیفیت پروژه مدیریت کیفیت حرکت (جنبش ٬ تغییر) کیفیت حرکت کیفیت جنبش…

  • پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی

    پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت مروری بر مطالب درس بازارشناسی و مسایل بازاریابی به تعداد 70 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و…

  • نشانه ها و عوامل بی تفاوتی سازمانی و راهکارهای مقابله با آن در کارکنان

    نشانه ها و عوامل بی تفاوتی سازمانی و راهکارهای مقابله با آن در کارکنان کلمات کلیدی : نظریه های انگیزش عوامل بی تفاوتی سازمانی تحقیق کامل بی تفاوتی در سازمان بی تفاوتی کارکنان در سازمان مقاله در مورد بی تفاوتی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوشتن برنامه بازاریابی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوشتن برنامه بازاریابی مبانی نظری نوشتن برنامه بازاریابی دانلود مبانی نظری نوشتن برنامه بازاریابی پیشینه تحقیق نوشتن برنامه بازاریابی ادبیات نظری نوشتن برنامه بازاریابی فصل دوم پایان نامه نوشتن برنامه بازاریابی مبانی نظری و پیشینه…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی سلامت روان

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی سلامت روان کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت روان دانلود مبانی نظری سلامت روان پیشینه تحقیق سلامت روان دانلود پیشینه تحقیق سلامت روان پیشینه داخلی سلامت روان پیشینه خارجی سلامت روان پیشینه پژوهش سلامت روان…

  • پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان تعریف و ویژگی های طمانینه و آرامش

    پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان تعریف و ویژگی های طمانینه و آرامش دانلود پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان تعریف و ویژگی های طمانینه و آرامش علل و اسباب سلب آرامش…

  • پاورپوینت بازاريابي تك به تك

    پاورپوینت بازاريابي تك به تك کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاريابي تك به تك تحقیق بازاريابي تك به تك بازار يابي تك به تك تعريف بازاريابي تك به تك تفاوت بازار يابي تك به تك با سنتي اهميت بازار يابي تك…

  • پاورپوینت هوشبرهاي وريدي

    پاورپوینت هوشبرهاي وريدي کلمات کلیدی : پاورپوینت هوشبرهاي وريدي رفتن به سایت اصلی پاورپوینت هوشبرهاي وريدي به تعداد 159 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و دانشجویان سطح ارشد و دکتری   شامل موضوعات : پروپوفول باربيتورات‌ها بنزوديازپين‌ها فلومازنيل كتامين اتوميديت…

  • كشت گیاهان دارویی و مواد موثره در این گیاهان

    كشت گیاهان دارویی و مواد موثره در این گیاهان كشت گیاهان دارویی طرز تكثیر گیاهان دارویی مواد موثر در گیاهان دارویی دانلود مقاله كشت گیاهان دارویی و مواد موثره در این گیاهان خرید تحقیق و مقاله سیستم همکاری در فروش…

  • پروپوزال الگوی رضایت شغلی بر مبنا فرسودگی شغلی در زنان شاغل

    پروپوزال الگوی رضایت شغلی بر مبنا فرسودگی شغلی در زنان شاغل کلمات کلیدی : تعارض کار و خانواده مولفه هاي فرسودگي شغلي مولفه هاي تعارض كار و خانواده تعارض کار - خانواده و مولفه های تاثیر پذیر از آن مدل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی 52 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی 52 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری خودکارآمدی ادبیات نظری خودکارآمدی چارچوب نظری خودکارآمدی فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی پیشینه خودکارآمدی پیشینه تحقیق خودکارآمدی پیشینه داخلی خودکارآمدی پیشینه خارجی خودکارآمدی…